Oficjalna strona serii Football Manager (FM2007, FM2008)

Załóż nowe konto

Komentowany materiał

Mowa jest srebrem a milczenie złotem

02-12-2006 16:13, autor: Piotr Sebastian

Słowa kluczowe: Piotr Sebastian, porada, taktyka, ustawienia, tips

Kiedy pisałem swoje teksty o taktykach do LCMu było to zajęcie nowatorskie i dość rzadkie na scenie. Powszechnie panowały wówczas wiara w transfery oraz licznie ściągane killer-taktyki. Łatwo było wówczas uchodzić za...

Sufler - Komentarze do materiału

rapechuck

Młody Aktywista
Dodano: 02.12.2006 o 17:48 Post #1
Same mądrości :) Trzeba będzie sprawdzić i ewentualnie zmodyfikować taktyki...

A jedno co zauważyłem to, że diament A. de Rapha w wersji defensywnej dobrze się spradza tak w ilidze jak i w pucharach :)

Menedzer5

Żołnierz Frontu Ideologicznego
Dodano: 02.12.2006 o 18:33 Post #2
Co do tekstu- można pomyśleć. Z tym odbiorem i czerwonymi kartkami, to wydaje mi się, iż zawodnicy przeciwnika nie wytrzymuję już tego ciągłego tracenia piłek i zaczynają "dziwaczeć". Podoba mi się ten ostatni akapit. Najgorsze jest tylko to, gdy w zespole, masz prawie każdego "głupiego" obrońcę... i tu zaczynają się schody, że nie wspomne o nokautującej mnie niekiedy nieskuteczności napadziorów... grrrrr!

Seju

Weteran Wojny Ojczyźnianej
Dodano: 02.12.2006 o 18:42 Post #3
Ja doszedłem do genialnego wniosku, że jak obrońca ma koncentrację powyżej 17, to nie zbiera asyst dla napastników rywali! Szok! :D
Takie oczywiste, a myślałem nad tym tyle FM'owych lat.

veron3

Partyzant
Dodano: 02.12.2006 o 18:47 Post #4
no cóż... sam tekst napisany ładnie i oddający wiele ale... no właśnie jak dla mnie ameryki nie odkryłeś. wydaje mi się ż kazdy szanujący sie taktyk wie jak reagować na wydarzenia na boisku niezaleznie od tego jaka taktyke stosuje

A. De Raph

Wicepremier Rewolucji
Dodano: 02.12.2006 o 19:25 Post #5
Ja z kolegą Piotrem trochę popolemizuję. Owszem, FM generuje dużo WB, ale powinno wykorzystywać się ich umiejetnosci ustawiając bocznych obrońców z bardzo dużą skłonnoscia ofensywną (vide: mój tekst o diamencie).
Poza tym zgadzam się, nowy FM preferuje równowagę. W porównianiu z FM06 mój diament stał się znacząco bardziej antyfutbolowy niż wczesniej. Mnie to osobiscie cieszy, bo nie lubie zanadto ofensywnej gry.

Zgadzam sie co do "kilowania" z druzyny łebków o tragicznej koncentracji. Podpisuje sie pod tym każdą kończyną, gracze - takim panom dziękujemy na starcie.

Mimo wszystko nie przekonam sie do gry z dwoma napastnikami. Trzech AMC daje większą swobodę rozgrywania, a także pozwala skuteczniej wykorzystac nowe narzędzie w FM07 czyli indywidualne polecenia pressingu. Większa szansa na odebranie piłki w strefie obronnej rywala.

Polecam wariant defensywny postaci 4-4-1-1 jako coś co mozna nazwać "miksem" pomiędzy 4-4-2 a diamentem. Gra się szerzej, boczni obrońcy wtedy juz nie lecą do przodu "na hura". Wiele zależy jednak od typu snajpera. Nie lubie dryblerów w przodzie, wole gościa co załaduje "z baśki", albo weźmie obrońce chłopskim zwodem "na zamach" ale bedzie lutował gola za golem.

To tak na gorąco na temat tegoż tekstu. Gratuluje debiutu na naszych łamach, drogi Piotrze Sebastianie.

Dla młodzieży niezorientowanej - Piotr Sebastian to legenda polskiej Sceny, od którego 99% graczy uczyło się jak ustawiać obrońców w linii :)

Dacik

Partyzant
Dodano: 03.12.2006 o 00:36 Post #6
Już od jakiegoś czasu (tego realnego nie spędzam zbyt wiele przed komputerem, zatem jestem dopiero w połowie drugiego sezonu) szpilam Lechią Gdańsk. Oczywiście nie robiłem na początku jakichś spektakularnych transferów... raz, że nie było za co, a dwa w moim przekonaniu FM-owa Lechia to taki polski Ajax Amsterdam. Istna kopalnia talentów. Gra tam wielu zdolnych kopaczy, w większości młodych, których uzupełniają starzy wyjadacze (jak Pawlak, czy Wojciechowski). Nawiasem mówiąc wiekowo zrównoważona kadra to klucz do sukcesu ;). Wracając jednak do meritum. Od początku gram taktyką 4-4-2, bez żadnych "bajerów" typu wysunięty lewy pomocnik etc.
Polecenia dla drużyny to przede wszystkim ofensywne ustawienie, ograniczoną kreatywność, szybkie tempo, bardzo szerokie pole gry, mieszane podania i ich kierunki, a także strefowe krycie i gra z kontry (tak, przy grze ofensywnej!). Co do poleceń indywidualnych... Bramkarza nie ruszałem, a to jak widzę błąd (wyłapany dzięki temu tekstowi)... Burak czasami rozpoczynał grę w sposób conajmniej dziwny :|. Boczni pomocnicy mają ustawioną "normalną" mentalność, rajdy z piłką i częste wrzutki z pola. Środkowi defensorzy ustawieni są dużo bardziej defensywnie z zaznaczoną opcją częstych podań prostopadłych (to działa). W pomocy skrzydłowi mają zaznaczoną strzałkę do samego przodu, oczywiście rajdy, rajdy z piłką, wrzutki (mieszane), mentalność zespołową. W środku podobne rozwiązanie, które prezentuje autor poradnika, z tym, że bez strzałek. Jeden (lewy-środek) pomocnik ustawiony defensywnie (częstsza gra przy przeciwniku, mentalność defensywna, prostopadłe piłki i strzały z dystansu [Marcin Szulik to potrafi]), a drugi (prawy-środek) ofensywnie (mentalność zespołowa, strzały z dystansu, prostopadłe piłki i... gra przy przeciwniku). Napastnicy ustawieni zgodnie z poleceniami drużynowymi (lewy napastnik ma troche bardziej ofensywną mentalność niż drugi - ten gra z mentalnością zespołową).
W pierwszym sezonie awansowałem do Ekstraklasy i wygrałem Puchar Polski dzięki czemu gram w Pucharze UEFA. Porobiłem trochę transferów (obronę wzmocnił Nawotczyński, pomoc Trałka i Gołoś, a napad niejaki Odoji), a teraz zajmuję piąte miejsce ze stratą 4 punktów do lidera i gram w trzeciej fazie eliminacji Pucharu UEFA. Wcześniej losowałem drużyny, których nazwy widziałem poraz pierwszy w życiu, więc może dlatego łatwo poszło. Teraz trafiłem na AJ Auxerre. W pierwszym meczu (u siebie 0:0). Przede mną mecz rewanżowy, ale pewnie przegram. Kontuzje splądrowały mój team.
Reasumując, taktyka 4-4-2 to chyba najlepsze rozwiązanie w Football Managerze 2007. Wiadomo, trzeba poprawiać niuanse w zależności od przeciwnika. Mentalność drużynową (ofensywną, czy defensywną) zmieniam rzadko, jedynie jak trafiam na bardzo mocnego rywala, chociaż i to nie jest regułą bo zdarza się mi grać ofensywnie np. z Wisłą na wyjazdach i wychodzić 2:1 :)

P.S. Chciałbym od razu odciąć się od komentarzy typu: powtarzałeś mecze, kłamiesz, używałeś edytora czy cokolwiek podobnego. Piszcie co chcecie, ja grałem uczciwie. Pozdrawiam

Kuba10

Partyzant
Dodano: 03.12.2006 o 00:57 Post #7
Mam takie pytanie,moze nie zwiazane z tematem ale prosze o pomoc.Gram Lechem juz 6 sezon wygralem lige mistrzow 3 razy mistrzostwo polski i w profilu sowim mam ,,bardzo zaangazowane podejscie'' na 1.Wszystko mam na 20,18 tylko to mam tak niskie.Oczywiscie mówie o Football Manager 2007

Kuba10

Partyzant
Dodano: 03.12.2006 o 01:02 Post #8
Po pierwsze zeby taktyka sie sprawdzila trzeba miec odpowiednich zawodników.Nie każda taktyka jest dobra dla każdego klubu

Scout

Młody Aktywista
Dodano: 03.12.2006 o 11:20 Post #9
Pomóc w ustawianiu taksy może edytor. Są tam informacje jaka taktyka odpowiada klubowi itp. Tak to wygląda w FM06

Załączono obrazek (wymiary: 1024x800) 116 kb. Wyświetl

Piotr Sebastian

Tacticus Generalissimus
Dodano: 03.12.2006 o 15:37 Post #10
A.de Raph.
1. Krytykując WB nie mówię o samych zawodnikach, którzy grając jako skrzydłowi obrońcy (DR i DL) oczywiście mają ofensywne usposobienie i spisują się znakomicie. Pisałem tylko o wykorzystywaniu formacji z użyciem defensywnych skrzydłowych pomocników (WB) w grze. Te się w FM 2007 nie sprawdzają.
2. Gratuluję Ci składu (może pomożesz mi w transferach - bo z tym sobie zupełnie nie radzę!), ale w więszości prowadzonych przeze mnie drużyn nie mam na tyle dobrych ofensywnych pomocników, którzy mogliby kreować grę ofensywną. Muszę akcenty rozłożyć na całą drugą linię. Z drugiej strony moi napastnicy kiedy są osamotnieni, rzadko wychodzą na korzystne pozycje, co z reguły kończy się strzałami zza pola karnego.

W ogóle pisząc te uwagi miałem na myśli raczej słabsze drużyny, w których trudno znaleźć gwiazdy, czy kreatorów gry.

TYm niemniej serdecznie Wam dziękuję za dobre przyjęcie tego tekstu po tylu latach milczenia na scenie. Pozdro.

kubas

Partyzant
Dodano: 04.12.2006 o 11:42 Post #11
Naprawde imonujące sa dla mnei wasze osiagniecia zepołami typu Lechia Gdańsk. JA tez GKS Katowice radziłem sobie całkie mcąłkiem. Jednak ostatnio tak dla kaprysu zaczałem grac Barca. Postanowiłem stworzyc Barce dokładnei taka sama jak ta prawdziwa - grajaca najliekniejszy futbol na swiecei, majaca przytłaczajaca przewage w posiadniu pilki, mase nei szablonowych zagran i pieknych akcji. I gram gram gram, jako tako to w lidze wychodzi, ale...No własnie to nei wyglada tak jak powinno:( Punkty sa owszem ale sa to najczexciej zwyciestwa 2:0 1:0 u siebei duzo remisów na wyjazdach czy tez wygrane 1:0. Szczesciem forma reszty faworytów LA Liga pozostawia wiele do zyczenia i zdobywam jakos mistrzostwo. No ale Ronaldinho mimo ustawienia go tak jak normalnei w Barcei czyli lewa ofesnywna flanka i duza kreatywnosc bardzo rzadko popisuje sie dobrymi zagraniami. Moze z raz czy dwa był zawodnikiem meczu. Messi to zupelni inny zawodnik niz ten którego znam rzadko kiedy wystepuje w highlightsach meczu a przeceiz ta pra powinna na skrzydłąch dzielic i rzadzic grac piekni i gwarantowac mnostwo bramek. Tak jadnak nei jest. Tylko Et'o w miare sie wywiazuje z obowiazków jakimi sa bramki bedac stzrelcem neimal 70% bramek dla mojej Barcy. Czy komus z was udało sie zrobic z Barcy prawdziwą perełke piekna gry futbolu?? Ja mimo iz robei co moge to cały czas bardziej to przypomina toporna-po trupach Chelse anizeli wielka Barce. Okazuje sie ze zrobienei z Barcy w FM prawdziwej Barcy moze byc rownie wymagajacym zadaniem jak to co osiagnałem GKSą z czego dumny jestem po 6 zesonach wicemistrzostwo Orange Ekstraklasy a po 5 sezonach puchary europejskie. Jestem otwarty na wszelkie sugestie - mozenie potrafie sobie poradizc z zestawienim wszystkich tych gwiazd na boisku tak aby stworzyli jakis kolektyw a nei polegajaca raczej na dyspozycji dnai jedego z kopaczy zbitke 11 pilkarzy.

Scout

Młody Aktywista
Dodano: 04.12.2006 o 13:23 Post #12
Dokładnie jak mówi Kubas. Barca nie gra jak powinna. Często zdarzało mi się potykać z nią w pucharach i zamiast mnie zmiażdżyć, to ja kontrolowałem gre, a Barca tylko od czasu do czasy kontratakowała. Grałem Tottenham'em.Ale Messi (grał u mnie) naprawdę grał znakomicie i potrafił kreować akcję (był ustawiony jako rozgrywający), grał z klepki, i fantastycznie dogrywał do Defoe oraz Chevantona. Wygrałem 4:1.

Piotr Sebastian

Tacticus Generalissimus
Dodano: 04.12.2006 o 13:25 Post #13
Prześlij mi swój wyjściowy skład i taktykę, którą grasz to może coś doradzę (o ile nie grzebałeś w edytorze - w przeciwnym razie będę potrzebował wszystkie współczynniki zawodników). Mail: ptrysla_(at)_gazeta.pl.

kubas

Partyzant
Dodano: 04.12.2006 o 14:57 Post #14
Dzieki za chec pomocy Piotr juz wysłałem maial z dokładnym w miare opisem moejj sytuacji.

A przepraszam jak mozna uzyc edytora w FM 2007 jak to opsiał Scout?

A. De Raph

Wicepremier Rewolucji
Dodano: 04.12.2006 o 15:35 Post #15
Piotrze Sebastianie - patrz w kierunku Białorusi, tam armia ofensywnych Bogów czeka: Slawa Hleb, Misza Afanasjew, Sierioża Kilslij :) Tani są i nie wybrzydzają :)

Aczkolwiek dziwi mnie to co mówisz, bo wg mnie granie diamentem powoduje, ze indywidualne umiejetnosci nie są aż tak MEGA-wazne, bo wygrywa się walecznością (o tą na polskich boiskach nietrudno) i zagęszczeniem środka pola, przez co uzyskuje się przewagę poprzez pressing. Jak masz na szpicy jakiegoś Rasialdo, to w zasadzie powinno być okej.

Minus taktyki: długo się do niej piłkarze przyuczają. Ja miałem przez 3 miesiące info od asystenta, ze piłkarze nie są jeszcze dostatecznie zgrani. Stosowanie więc wymaga cierpliwego szefa, albo dłuzszego stażu w klubie (jeśli nie jest za mocny). Toteż faktycznie - na starcie grając słabą drużyna nie ma co bawić sie w eksperymenty, bo taktyka jest za trudna dla kaprawych grajków ;P Zwracam honor :)

qwas_no_more

Partyzant
Dodano: 04.12.2006 o 18:00 Post #16
Ciekawy artykul :thup: Ja zawsze preferuje ustawienie 4-4-2 z naciskiem na czesta gre skrzydlami (nawet pozwalam sobie na ustawienie jednego ze skrzydlowych jako playmakera - o ile posiadam skrzydlowego majacego umiejetnosci pozwalajacego na kierowanie gra). Chlopaki ze skrzydel sieja niesamowity zamet i spustoszenie w szeregach przeciwnika (chyba to wynika z mojej fascynacji skrzydlowymi - Lee Sharpe, Ryan Giggs). Naleza oni do najlepszych asyst-menow zarowno w mojej ekipie jak i danych rozgrywkach. W srodku zawsze mam pare dmc (ktos musi troche porozbijac rywali) i klasycznego ofensywnego pomocnika z dobrym kopnieciem (czesto dostaje zgrania od napadziorow albo wrzutki od winger`ow na 16-20 metr). Obaj srodkowi graja w jednej linii.Z tym, ze dmc ma strzalke w dol zas amc strzaleczke w gore. W przeciwienstwie do A.De Raph, preferuje ofensywne nastawienie i szalencze tempo (dlatego duzo uwagi poswiecam treningowi - mam specjalny program przygotowawczy do sezonu, a potem odpowiedni rezim w trakcie sezonu podtrzymujacy kondyche na poziomie 94-98% nawet w Anglii gdzie gra sie praktycznie co 3 dni). Taka taktyke stosuje niezaleznie od kraju jak i poziomu rozgrywek - grajac cienkimi ekipami olewam rozgrywki pucharowe (jak wygraja to dobrze, a jak przegraja - rozpaczy i napinki nie ma :) ) i koncentruje sie tylko na lidze (awans daje wieksze pieniadze i mozliwosc siegania po lepszych kopaczy).

Raph - rowniez zauwazylem, ze gracze potrzebuja od 2 do 4 miesiecy na przyswojenie taktyki (niezaleznie od klasy druzyny jak i pilkarzy).

Reasumujac - moja taktyke z powodzeniem stosuje od FM05 (oczywiscie caly czas ja aktualizuje o nowinki taktyczne dostepne w kazdej nowej wersji FMa). Sprawdzilem ja na takich ekipach jak Nimes (z 3 ligi do 1 ligi plus europejskie puchary), Man Utd (z rozkosza rozbijalem Chevski i Arses), Barnet czy jakis inny Northampton (w jednym z challengerow onlinowych na dystansie 2 sezonow),Arka Gdynia, Valencia, Penarol Montevideo, Leeds Utd, Gremio (od Serie B do Serie A - to byl huragan :) ), a teraz ostatnio River Plate (w koncu musialem sie nagrac moja ukochana nacja pilkarska) - zastosowanie tej taktyki spowodowalo, ze River to byl istny walec zarowno w lidze i pucharach. Jedyne trofeum, ktorego nie zdobylem to jest Klubowy Puchar Swiata. Niestety w finale man Utd pokonal moje River po karnych (po 120 minutach bylo 2-2, a sam mecz byl dramatyczny od 6 minuty gralem w 10, a od 60 czy 70 w 9).

Scout

Młody Aktywista
Dodano: 05.12.2006 o 14:09 Post #17
Ja preferuje 4-3-3. Na szpicy wysokiego, silnego, dobrze grającego dyńką napadziora (Vucinic to je to). A zresztą pokaże screen'y.
Ustawienie: http://img29(...)eta5.jpg
Polecenia: http://img29(...)amp9.jpg
Zdobywcy bramek: http://img29(...)esr4.jpg
Jak widać preferuje bardziej ofensywną grę, muszę jeszcze pogrzebać w obronie, bo tracę dużo goli (15).

A. De Raph

Wicepremier Rewolucji
Dodano: 05.12.2006 o 16:39 Post #18
qwas_no_more: ze mną być pewnie poległ, bo twój AM C zostałby zdemolowany przez moich nogołamaczy na MC :)
Zauwazyłem ciekawostke dotyczącą diamentu - lubi on zdecydowanie napastników silnych i grających swietnie w powietrzu. mam porównanie w postaci gry w Zenicie (filigranowy Kerżakow) i we Fiorentinie (silny fizycznie Toni). Toni demoluje praktycznie każdą obronę, natomiast Aleksandr nie w każdym meczu błyszczał. W FM06 nie było widać aż tak tej róznicy, silnik meczowy pod tym kątem pozytywnie mnie zaskoczył. Toteż do diamentu szukajcie pakerów najlepiej o wzroście powyżej 190, przynajmniej w FM07.

Piotr Sebastian

Tacticus Generalissimus
Dodano: 05.12.2006 o 17:02 Post #19
Scout: przesłałem Kubasowi swoje spostrzeżenia dot. Barcelony wraz z propozycją modyfikacji jego taktyki, która na pewno będzie lepsza od stosowanej dotychczas, bo rzeczywistość sobie a FM sobie i nie należy zbytnio mieszać tych dwóch matrixów. :)

qwas_no_more: ze mną też miałbyś trochę kłopotów, choć pewnie swoje dwie byś mi wcisnął - stosujesz bardzo odważne i ofensywne nastawienie a co najważniejsze masz dobrych wykonawców. Czy nie pomylę się bardzo jeśli powiem, że najtrudniej idzie Ci wtedy kiedy FM gra ustawieniem 4-4-2 Diamond? A wiesz chociaż dlaczego? :)

A.De Raph: może mógłbym być Twoim asystentem? Ty będziesz sobie prowadził całą drużynę, a ja się zajmę taktyką!! hehe... to może działać! tymczasem dzięki za białoruskie zaciągi, ale ja nie doceniłem tej nacji i nie mam jej zbyt wielu przedstawicieli. Z podanej trójki jest tylko V.Hleb, ale na razie poza zasięgiem Śląska, który aktualnie prowadzę. Jak zacznę nową gierkę to już na pewno z Białorusią. Dobre wyniki silnych i wysokich napastników w Diamencie biorą się stąd, że w FM kiedy gramy wysuniętym napastnikiem 2/3 piłek w pole karne idzie górą. :)

Scout

Młody Aktywista
Dodano: 05.12.2006 o 19:06 Post #20
Masz rację Piotrze. Rzeczywistości z FM łączyć niemożna. A co sądzisz o mojej taktyce? może jakieś sugestie co poprawić etc?

obserwator

Krzewiciel Myśli Rewolucyjnej
Dodano: 05.12.2006 o 19:21 Post #21
po ilu meczach vucinic ma tyle bramek ? :o

Stronicowanie

Dodaj odpowiedź

Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.

Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie zasad oraz zapoznanie się z faq.

CM Revolution

do góry