Ten manifest użytkownika Piotr Sebastian przeczytało już 8502 czytelników!
Łącznie swój komentarz zostawiło 0 z nich.
Witam po długiej przerwie wakacyjnej.
Niektórzy może zauważyli, że Wasz nauczyciel w czasie wakacji postanowił zostać felietonistą. Eksperyment możemy uznać za udany wyłącznie pod warunkiem, że PT Czytelnik miał astygmatyzm oraz Alzheimera za kumpla. Obiecuję, że to się więcej nie zdarzy. :-)
Tymczasem czas wrócić do szkolnych ław. Mam nadzieję, że Wasze szare komórki odpoczęły, bo teraz się dopiero zacznie. Lekcji będzie jak zwykle dwanaście. Tym razem zajmiemy się już wyłącznie poleceniami taktycznymi dla drużyny:
oraz poleceniami dla poszczególnych piłkarzy:
Na pierwszy ogień pójdą ustawienia drużynowe, czyli te, które jednym pociągnięciem wskaźnika myszy obejmują wszystkich zawodników w drużynie, pod warunkiem wszak, że nie wydamy im innych poleceń indywidualnych. Wówczas bowiem zawodnik stosuje się wyłącznie do indywidualnych instrukcji. To tak jakby w szatni najpierw wydać polecenia całej drużynie, a potem zwrócić się do poszczególnych zawodników ze szczegółowymi instrukcjami.
Część poleceń dla drużyny jest unikalna, to znaczy nie posiada swoich odpowiedników w poleceniach dla piłkarzy. Są to:
Tymi zagadnieniami zajmiemy się w pierwszej części kursu. W przypadku pozostałych poleceń będziemy omawiali je równocześnie (drużynowe i indywidualne), aby zachować przejrzystość omawianej problematyki, a także wskazać występujące zależności.
W tym miejscu warto poruszyć jedną ważną sprawę, dość często pomijaną, tudzież niezauważaną przez graczy. Otóż jak wiecie część poleceń taktycznych wydajemy za pomocą przesuwnego paska, część za pomocą wyboru z rozwijanej listy, a część poprzez zaznaczenie wybranej opcji. Z wyborem z listy oraz zaznaczeniem opcji nie ma żadnych wątpliwości (wybieramy żądaną wartość lub zaznaczamy opcję bądź nie), natomiast w przypadku przesuwnego paska ustalenie określonej pozycji na skali wymaga precyzyjnego wskazania.
Część poleceń posiada przejrzystą skalę od 1 do 3, a każdej pozycji na suwaku odpowiadają też różne komunikaty tekstowe, nie ma więc problemu z ich precyzyjnym opisaniem:
Pozostałe polecenia wydawane za pomocą suwaka posiadają jednak większą skalę możliwości, a kilku pozycjom suwaka odpowiadają często takie same tekstowe opisy, stąd trudność w ich precyzyjnym ustawieniu. W celu uniknięcia wątpliwości będziemy się podczas naszych lekcji kursu zaawansowanego posługiwali skalą numeryczną. I w tym właśnie miejscu należy zwrócić uwagę na jeden fakt. Wspomniane paski przesuwne dotyczące wydawanych przez nas poleceń posiadają taką samą skalę – od 1 do 20. Wszystkie za wyjątkiem jednego! Otóż polecenie nastawienia dla drużyny posiada skalę od 1 do 22! Wynika to stąd, że w nastawieniu dla drużyny dodane są dwie skrajne wartości: 1- ultra defensywne oraz 22 – hiper ofensywne. Warto też zwrócić uwagę, że to samo polecenie nastawienia dla piłkarza posiada już standardową skalę od 1 do 20 (wartości ultra defensywne oraz hiper ofensywne nie występują!).
Tym samym kiedy będziemy podczas naszych lekcji mówili o nastawieniu 1 to suwak będzie się znajdował w pozycji wyjściowej:
Odpowiednio suwak znajdzie się następujących położeniach, kiedy będziemy mówili o nastawieniu 7:
nastawieniu 14:
bądź nastawieniu 19:
Chcąc przybliżyć Wam ramowy plan zajęć zapowiadam, że zaczniemy od podstawowych poleceń takich jak nastawienie, swoboda taktyczna, podania, tempo czy szerokość gry. Potem stopniowo będziemy przechodzić do kolejnych instrukcji omawiając grę przy przeciwniku, odbiór, linię obronną, krycie, pułapki ofsajdowe czy rajdy. Zakończymy zaś ostatnimi poleceniami do wydania drużynie czy piłkarzom takim jak zmiana pozycji, gra na odgrywającego i rozgrywającego, kontrataki czy wolny elektron.
Wyjaśniam, że omawiając zachowania drużyny i piłkarzy bazować będziemy na silniku FM wersji 753, czyli ostatnim dostępnym w patchu 9.3.0.
Przypominam także informacje podane na kursie podstawowym: podczas naszych lekcji będziemy się posługiwali angielskimi skrótami pozycji występujących w grze, jako powszechnie i standardowo używanymi przez graczy, a ilustracją do naszych lekcji będą rysunki zaczerpnięte z FM 2009 na przykładzie drużyny Manchester United, jako jednej z najlepiej rozpoznawalnych na świecie drużyn i dość reprezentatywnych dla omawianych kwestii.
Tak przygotowani możemy przystąpić już do pierwszej lekcji kursu zaawansowanego. Zapraszam.
REAL MADRYT |
FC BARCELONA |
MANCHESTER UNITED |
FM na Androida? Czemu nie! |
---|
Warto wiedzieć, że w naszą ulubioną grę można zagrać również na systemie Android. Jeżeli masz smartfona lub tablet, śmiało możesz poprowadzić swoją drużynę w podróży lub w szkole. Koszt? 34 złote. Upewnij się jednak, czy aplikacja jest zgodna z Twoim urządzeniem. |
Dowiedz się więcej |
Komentarze (0)
Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.
Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ