Ok, wykonało się. Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje. Możemy w końcu bez posądzenia o oszustwo, publikować informacje o trybie
3D, o rozwiniętym module medialnym, o tym, czy da się odróżnić na boisku
Samuela Eto'o od
Michaela Owena, itepe, itede.
Jest słodko, jest uroczo, wszyscy się cieszą - będzie 3D. Na oko widać, że to 3D jest raczej na poziomie jakiegoś PES-a sprzed 10 lat, no ale lepszy rydz niż nic.
Fakty są takie, że więcej nie wiemy, niż wiemy (ach, jak ja lubię giąć polszczyznę, prowokować błędami logicznymi, które składają się na celne skróty myślowe). Kilka sekund filmu z
YouTube, z napisem "in
progress" migającym w tle, to nadal trochę za mało abym uwierzył. Nie należę do związku ufologów, ja raczej jestem z natury bardzo sceptyczny. Kto ma na koncie mierzenie się z
Championship Managerem 4, który miał być "rewolucyjny" w stosunku do poprzedniej serii, wie o czym mówię.
Powodów do obaw jest wiele, po pierwsze - jako programista - wiem, że pozornie prosty pomysł, w efekcie ląduje w wielkiej maszynce do mielenia, która musi przefiltrować wszelkie, nawet najbardziej bzdurne ewentualności, które mogą z danego elementu wyniknać. W przypadku trybu 3D, bo na nim się skupię, takie zagrożenia są oczywiste. Streszczę je w kilku punktach:
- Odwzorowanie fizyczne ogromnej bazy piłkarzy - tu sprawa jest jasna. Wiadomo, że researcherzy nie zdążą wykonać tak szczegółowej pracy, abyśmy mogli podziwiać dredy Ronaldinho, łysinę Lewandowskiego, czy też wąsiki Zambrotty. Zawsze pozostanie niedosyt, zwłaszcza jak gra się jakimś w miarę znajomym dla siebie, ale globalnie mało znanym (czytaj: niedorobionym) klubem. Wtedy może dojść do znaczącej irytacji kibiców pt. "Aaa, przecież każdy jeleń wie, że [tu nazwisko] ma jasne krótkie włosy!".
- Odwzorowanie umiejętności technicznych zawodników - o co mi chodzi konkretnie? Otóż, wyobraźmy sobie, jak będziemy reagować, kiedy piłkarz o technicznych atrybutach rzędu 19-20, będzie poruszać się jak kołek, a drybling będzie wyglądać identycznie, niezależnie, czy gra Cristiano Ronaldo, czy Radosław Sobolewski... Poza tym, w jaki sposób odwzorować fakt, że ktoś ma wślizgi 20, a inny raptem 4? Pośliźnie się na trawie?
- Zapanowanie nam "trzecim wymiarem" - w skrócie, co zrobić z wysokością. Teraz strzały musza wyglądać realistycznie, a nie - jak w trybie 2D, piłka leci, leci, wtem nagle tuż przed bramką robi wyraźny łuk do góry i przelatuje nad poprzeczką... Czyżby miały skończyć się mecze z 40 strzałami w meczu? A co z walką w powietrzu? Czy będzie widać spryt zawodników, ich przewagę fizyczną? Czy jak ktoś ma 190 cm wzrostu, ale jednocześnie waży 120 kilo będzie skakać wyżej od niższego piłkarza, ale sporo lżejszego? Trudny orzech do zgryzienia.
To tylko trzy, wzięte z brzega kwestie, które oczywiście są omawiane na forach, programiści odpowiadają na to, jak będą dane kwestie rozwiązane, itp. Nie chodzi mi o to, że zakładam, że będzie kaszanka, po prostu wiem, jak poważny proces technologiczny jest potrzebny, aby wdrożyć takie rozwiązanie. Musimy pamiętać, że programiści
SI mają w zwyczaju implementować rozwiązania z poprzednich wersji (fragmenty kodu, struktura bazy danych), więc dodatkowo jest nie tylko dodawanie nowych modułów, ale też głęboka modyfikacja istniejących.
Pytań do premiery
FM 2009 będzie na pewno sporo, mam nadzieję, że liczba odpowiedzi satysfakcjonujących gracza będzie taka sama. Jeśli taka "drobnostka" jak
Manifesty na
CM Revolution zajęła naprawdę sporo czasu, a pomimo to, nadal czytelnicy znajdują niedociągnięcia, to co mówić o ogromnym przedsięwzięciu programistycznym?
Komentarze (0)
Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.
Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ