Aktualności

Road to FM Live: rozwijamy się!
jakubkwa 15.07.2008 10:59 563 czytelników 0 komentarzy
0
Football Manager różni się od swojego krewnego w wersji Live w naprawdę dużym stopniu. Przykładów na poparcie tej tezy jest sporo, jednak jeden z bardziej spektakularnych to z pewnością system umiejętności menedżerskich. Dziś więc głównie o nich...
W FM Live tworzymy swój własny klub od podstaw, a następnie prowadzimy go i nim zarządzamy, przy czym odbywa się to jednoosobowo. Nie mamy do pomocy żadnego sztabu szkoleniowego, a przynajmniej nie jesteśmy w stanie go zobaczyć, przejrzeć atrybutów jego członków, zwolnić ich i zatrudnić innych, jak to się robi w Football Managerze. Tutaj sposób na zapewnienie swoim zawodnikom lepszej opieki medycznej czy trenerskiej jest jeden – nabywanie kolejnych umiejętności menedżerskich (z ang. manager skills). Tego typu rozwiązanie, w którym gracz jest opisany określonym zestawem atrybutów, których wartości można następnie zwiększać poprzez jakiś rodzaj treningu, jest dość popularne w grach MMO. Jak wygląda to w FM Live? Przede wszystkim umiejętności podzielono na sześć kategorii: trening, fizjoterapia, scouting, zarządzanie, taktyka oraz nauka. Dzięki temu nawigacja staje się znacznie prostsza, bo zdolności do nabycia jest naprawdę sporo. Każda z nich jest dokładnie opisana – możemy dowiedzieć się jakie korzyści ze sobą niesie jej zdobycie, jakie umiejętności musimy już posiadać, aby móc się jej w ogóle uczyć, do jakiego stopnia można ją maksymalnie wytrenować oraz ile czasu zajmie nam nauka. Przyjrzyjmy się jeszcze raz kategoriom, tym razem krótko opisując, jakie umiejętności w każdej z nich znajdziemy i co one dadzą nam i naszemu zespołowi. 1. Trening - tylko nabywając odpowiednie zdolności z tej dziedziny możemy wpływać na trening naszego zespołu. W FM Live nie można swoim graczom rozpisać zajęć na każdy z dni tygodnia, ani nawet stworzyć i przypisać zawodników do reżimu treningowego. Jeśli chcemy, aby nasi piłkarze stawali się piłkarsko lepsi, musimy najpierw sami się czegoś nauczyć. W sekcji treningowej zdolności do nabycia jest naprawdę sporo – od treningu w ogóle (Coaching), poprzez trening fizyczny (Physical Coaching) czy techniczny (Technical Coaching), aż po trenowanie każdego z atrybutów opisujących piłkarzy, jak na przykład trening krycia (Marking Coaching) czy wykańczania akcji (Finishing Coaching). 2. Fizjoterapia - dzięki umiejętnościom z tej dziedziny skrócimy czas kontuzji naszych piłkarzy. Jest jedna zdolność ogólna – fizjoterapia (Physioteraphy) – oraz cała grupa bardziej szczegółowych, związanych z kontuzjami odpowiednich części ciała. 3. Scouting - zdolności z tej sekcji odkrywają nam z kolei piłkarzy z określonych miejsc świata. Trzeba bowiem w tym miejscu dodać, że w FM Live menedżerowie nie widzą wszystkich piłkarzy z bazy danych, a tylko ich część. Dzięki temu gracze, którzy dołączają się do rozgrywki później mają jeszcze w kim wybierać (gra dba też o to, żeby dla każdego nowego użytkownika był to wybór podobny jakościowo). W tej kategorii jest jeszcze jeden dodatkowy skill – przewidywanie potencjału zawodnika (Judging Potential). Wytrenowanie go na każdym kolejnym poziomie pozwala ów potencjał szacować dokładniej. 4. Zarządzanie - tutaj wybór skromny, ale ciekawy. Dzięki umiejętnościom finansowym zwiększymy wpływy naszego klubu, zdolności negocjacyjne natomiast pomogą nam z kolei zmniejszyć koszta pozyskiwania piłkarzy z wolnego transferu czy redukować pensje przy przedłużaniu kontraktu z naszymi podopiecznymi. 5. Taktyka - ta kategoria budzi z pewnością największe emocje i kontrowersje. Gry Sports Interactive przyzwyczaiły nas bowiem do dość rozbudowanego silnika taktycznego, a więc nowy gracz może trochę się zdziwić, gdy okaże się, że większość z opcji jest zablokowana. Dopiero nauka odpowiednich umiejętności pozwala na ich odblokowanie i tyczy się to właściwie wszystkiego – kontrataków, gry z rozgrywającym czy target manem, kierunku podań, nawet przestawienia strzałek na boisku w ekranie taktycznym (które swoją drogą zostały mocno ograniczone – w FM Live strzałki mogą być tylko w przód, w tył lub wcale i odzwierciedlają ustawienie Rajdów bez piłki [Forward Runs] danego zawodnika – ciekawe czy podobna zmiana znaczenia strzałek czeka nas w FM 2009?)... Co więcej, ustawienia zostały podzielone na drużynowe i indywidualne, nie wystarczy więc nauczyć się krycia, by móc nakazać środkowym obrońcom zająć się napastnikami, a reszcie zespołu bronić strefą – w tym celu trzeba zdobyć umiejętność ustawienia krycia każdemu graczowi z osobna. Takie ograniczenie władzy nad ustawieniem zespołu z pewnością znajdzie wielu przeciwników, natomiast daje ono możliwość dostosowania opcji taktycznych do własnych potrzeb (na przykład w przypadku wszelakich suwaków każdy kolejny poziom danej umiejętności zwiększa liczbę punktów, na których można takowy suwak zatrzymać – jeśli jednemu graczowi wystarczy pięć ustawień mentalności graczy, a drugi chce mieć ich ponad dwadzieścia, to po prostu każdy z nich wytrenuje tę zdolność na innym poziomie i wszyscy będą zadowoleni). 6. Nauka - gdyby nie ta kategoria wszystko byłoby prostsze. Znajduje się w niej pięć umiejętności, a uczenie się ich przyspiesza naukę w jednej z pozostałych pięciu dziedzin. To nieco komplikuje sprawę, bo może okazać się, że jeśli chcemy zostać mistrzem w treningu technicznym, to wcale nie opłaca nam się na nim skupić i zdobywać po kolei każdego stopnia wtajemniczenia, tylko najpierw udać się na kurs przyspieszonej nauki umiejętności treningowych. Istnienie tej kategorii spowodowało, że przydatnym narzędziem staje się Skill Planner. Wybieramy w nim rodzaj oraz poziom umiejętności, której chcemy się nauczyć i dostajemy spis kolejnych kroków, które powinniśmy dokonać, aby jak najszybciej osiągnąć cel. Dodatkowo wyświetlany jest też czas, jaki nam to zajmie – czasem można się załamać. Na tym kończymy przedstawienie systemu umiejętności menedżerskich - z pewnością jednej z najbardziej kontrowersyjnych nowinek w FM Live w stosunku do wersji standardowej Football Managera. Jednak w FM Live rozwój, który jest tematem dzisiejszego odcinka Road to FM Live, może dotyczyć nie tylko menedżera, ale też jego klubu - warto wspomnieć o możliwości tworzenia własnych zespołów w jego obrębie. Na początku każdy klub ma jedną drużynę seniorów, ale ogółem można posiadać pięć różnych zespołów - czy wykorzystamy pozostałe i na co je wykorzystamy, to zależy już tylko od nas samych. Większy sens ma raczej tworzenie drużyn juniorskich, tym bardziej że większość federacji prowadzi oficjalne rozgrywki młodzieżowe. O jakich federacjach i jakich oficjalnych rozgrywkach mowa, to już opowiemy innym razem... Uwaga! Jeśli macie pytania dotyczące FM Live - zadawajcie je w komentarzach! Postaramy się zaspokoić Waszą ciekawość w kolejnych odcinkach naszego cyklu.
Słowa kluczowe: 

Komentarze (0)

Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.

Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ

Reklama

Najnowsze aktualności

Zobacz także

Wyszukiwarka

Reklama

FM REVOLUTION - OFICJALNA STRONA SERII FOOTBALL MANAGER W POLSCE
Największa polska społeczność Ponad 70 tysięcy zarejestrowanych użytkowników nie może się mylić!
Polska Liga Update Plik dodający do Football Managera opcję gry w niższych ligach polskich!
FM Revolution Cut-Out Megapack Największy, w pełni dostępny zestaw zdjęć piłkarzy do Football Managera.
Aktualizacje i dodatki Uaktualnienia, nowe grywalne kraje i inne nowości ze światowej sceny.
Talenty do Football Managera Znajdziesz u nas setki nazwisk wonderkidów. Sprawdź je wszystkie!
Polska baza danych - dyskusja Masz uwagi do jakości wykonania Ekstraklasy lub 1. ligi? Napisz tutaj!
Copyright © 2002-2024 by FM Revolution
[x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.