Alternatywny skin, nowy system taktyczny i powiązany z nim kreator taktyk, instrukcje menedżerskie zza linii bocznej czy wreszcie rozbudowa funkcji społecznościowych – to najważniejsze zmiany w ostatniej wersji FM Live. Przyjrzyjmy się im bliżej!
Pierwszy w oczy rzuca się oczywiście interfejs, dlatego zmiana skina należy do szerzej komentowanych zmian w nowej wersji
FM Live, oznaczonej numerem
1.2. Poprzedni, pod nazwą
Sapanca,
prezentował się całkiem przyjemnie, został jednak zastąpiony w roli skórki domyślnej przez
Vibrante, który
charakteryzuje się przede wszystkim dużo bardziej wyrazistymi kolorami. Według niektórych graczy aż za wyrazistymi, przez co na dłuższą metę męczącymi – na szczęście zwolennicy używanego wcześniej skina mogą go wciąż używać, po uprzednim pobraniu z dostępnej w grze
listy dodatków.
Na nowej skórce nie skończyła się jednak ingerencja twórców w sam wygląd gry. Programiści uznali chyba, że fani managerów piłkarskich rzeczywiście uwielbiają wszelkiego rodzaju statystyki i wykresy, bowiem tych drugich nieco przybyło. Nie żeby miało to jakikolwiek wpływ na rozgrywkę, ale trzeba przyznać, że miło zobaczyć i w takiej formie chociażby zestawienie
nabytych umiejętności menedżerskich, co pozwala szybko się zorientować, jakiego typu trenerem obecnie jesteśmy i które elementy warsztatu należałoby podszkolić. Możemy też przeanalizować graficzne
zestawienie dochodów i wydatków klubu czy
strukturę fanów naszej drużyny.
Nowości to z pewnością miłe dla oka, ale - co tu dużo mówić - to nie na kilka nowych wykresów wszyscy gracze czekali. Już jakiś czas temu
pisaliśmy bowiem o zapowiedzi głównej zmiany w kolejnej wersji FM Live. Mowa o kreatorze taktyk, który oparty został na nowym silniku taktycznym, powstałym we współpracy z wwfanem i Milliem na bazie ich dzieła pod nazwą
Teorie i ramy taktyczne. Jest to zupełnie alternatywny sposób tworzenia formacji - inny do tego stopnia, że w grze wprowadzono wyraźny
podział na ustawienia klasyczne oraz oparte na strategii meczowej. Jak się robi te pierwsze wszyscy wiemy – drugie zaś powstają w swojej pierwotnej wersji przy użyciu
kilkustopniowego kreatora. Wybieramy w nim kolejno:
ustawienie bazowe (ale zawodników można dowolnie przesuwać po boisku),
filozofię gry (od tej zależy głównie, czy gracze będą mieli dużo swobody taktycznej, czy też wymagamy od nich głównie trzymania się naszych poleceń),
strategię meczową (można je szybko zmieniać w trakcie spotkania – o tym później),
role poszczególnych zawodników (znane z Teorii i ram taktycznych – mamy na przykład środkowego obrońcę lub też rozgrywającego środkowego obrońcę, bramkarza albo bramkarza-libero itd. itp.),
ich zadania (atak, obrona, wsparcie), a na końcu możemy jeszcze
skonfigurować kilka generowanych automatycznie poleceń taktycznych.
To jednak dopiero początek zabawy, bo tak naprawdę wszystko, co ustawiliśmy za pomocą kreatora, możemy w ekranie taktycznym zmienić. Tu gra stara się nam pomóc najbardziej jak to możliwe – klikając na odpowiednie
opcje w instrukcjach zespołowych możemy zobaczyć ich opisy i podpowiedzi, kiedy jakich ustawień używać. Dla fanów większej kontroli nad taktyką dostępne są też
ustawienia zaawansowane, których zestaw jest już mocno standardowy i znany każdemu eFeManiakowi. Jeszcze lepiej sprawa wygląda w przypadku
poleceń indywidualnych. W kreatorze przypisywaliśmy zawodnikom na określonych pozycjach odpowiednie role i zadania – tutaj zaś możemy dowiedzieć się, czy posiadany przez nas piłkarz nadaje się do ich wykonywania. Z każdą zmianą podświetlane są kluczowe dla tak skonfigurowanej pozycji atrybuty, co ułatwia dostosowanie obu ustawień do zawodników. Oczywiście – podobnie jak w przypadku poleceń drużynowych – zainteresowani mogą zagłębić się w instrukcje taktyczne jeszcze bardziej, korzystając z
opcji zaawansowanych.
Kolejne usprawnienia w dużym stopniu związane z taktykami opartymi na strategiach doszły w
ekranie meczowym. Mamy tutaj trzy nowe, ciekawe możliwości. Pierwszą jest opcja
szybkiej zmiany strategii meczowej, co ze względu na ich szeroki wybór może być przydatne, gdy na przykład okazuje się, że pomyliliśmy się w założeniach i zamiast grać z kontry trzeba prowadzić grę, albo zdobyliśmy bramkową przewagę i chcemy oddać rywalowi kontrolę nad piłką i skupić się właśnie na zabójczych kontratakach. Druga nowość to
instrukcje wykrzykiwane zza linii bocznej – a przynajmniej tak twórcy nazwali kilka dodatkowych poleceń, które możemy „na żywo” przekazać swoim zawodnikom. Niestety, obie powyższe opcje nie są dostępne dla taktyk klasycznych, co jest logiczne w przypadku pierwszej z nich, zaś trochę mniej jeśli idzie o drugą. Kolejne usprawnienie ekranu meczowego działa jednak dla obu rodzajów formacji, a są to po prostu
taktyczne skróty. Mała rzecz, a cieszy i to bardzo. Wybór opcji może nie imponuje, ale jest tam wszystko, co menedżer mógłby chcieć na szybko zrobić – przeprowadzenie zmiany, zamiana dwóch zawodników miejscami czy też wybór innej, zapisanej wcześniej taktyki.
Zbliżamy się już do końca wyliczanki, ale na pewno warto jeszcze wspomnieć o rozbudowie opcji społecznościowych. Zmieniono sposób dodawania znajomych – teraz jest to relacja dwustronna, a więc wysyłamy zaproszenie, które druga osoba może przyjąć lub odrzucić – zupełnie jak
Towarzysze na
CM Revolution. Wcześniej funkcjonowało to pod nazwą listy kontaktów, do których każdy mógł sobie dodać każdego - jak w komunikatorach internetowych – niekoniecznie dodając się wzajemnie. Teraz o tym, co dzieje się u naszych znajomych wiemy też znacznie więcej – wszystko za pośrednictwem nowego
ekranu domowego. Widać na nim zresztą i kolejną nowinkę, a mianowicie pole pod nazwą „powiedz światu, co porabiasz”. Wygląda na to, że SI spodobała się idea
Twittera, na którym firma
niedawno się zarejestrowała, bo mechanizm ten łudząco przypomina owe mikro-blogi.
Jak więc widać, programiści nie próżnowali i zmian w grze jest naprawdę sporo. Gracze jeszcze je poznają i zapewne trochę czasu upłynie, zanim wszyscy przyzwyczają się do nowości - zwłaszcza w taktyce. Ale jednocześnie zaczynają się już przebąkiwania o kolejnych opcjach, więc o
FM Live z pewnością napiszemy ponownie już niedługo.
Słowa kluczowe:
Komentarze (0)
Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.
Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ