Co decyduje, że zawodnik X jest lepszy od zawodnika Y?

 Falanga78 Partyzant

Postów: 8
Grupa: Użytkownik
Dołączył: 23.12.2017
Poziom ostrzeżeń: 0
0
07.01.2018, 23:58    Pytanie
Zaznaczam, że FM'18 jest pierwszym managerem na PC, w który w życiu gram (nie licząc bardzo drobnych epizodów z Sensible na Amidze w latach 90-tych i czegoś tam na Playstation kilka lat później), nie mam więc z tą grą żadnego doświadczenia.

Tym samym nurtuje mnie to co w temacie - co decyduje o tym, że grajek jest lepszy od drugiego?

Wartość? Nie. Zawodnicy o podobnych skillach mogą mieć diametralnie różne wyceny (najczęściej zależy to od ligi), jeden może być wyceniony na 200 tysięcy, drugi na 5 milionów (podaję w złotówkach, jakby co).

Skille? Tu się dopiero zaczyna problem.
Zaliczyłem już przez blisko dziesięć rozegranych sezonów zaliczyć 2,3 i 4 ligę angielską a więc na tej podstawie...

Decydować powinny skille podstawowe (czyli np u obrońcy - krycie, odbiór, szybkość, względnie gra głową, ustawianie się). Ale tak nie jest. Gracze ze skillami 14-15 w wyżej wymienionych umiejętnościach śmigają w 4 lidze angielskiej, nikt ich nie chce kupić, na boisku bywa różnie, raz lepiej, raz gorzej, ich wartość potrafiła oscylować w okolicy 15 tysięcy złotych (!).

A więc może decyduję tak skille główne, jak i poboczne (determinacja, siła, przewidywanie, itp)? Nic z tych rzeczy.
Porównuję sobie grajków na danej pozycji pod kątem wzmocnienia zespołu i co? I jajco. Już nie pokusiłem się o zliczanie wszystkich liczb i zsumowanie ich, ale patrzę tak względnie, na to jak bardzo zielony jest słupek po lewej stronie, potem środkowy a na końcu ten po prawej. I wychodzi na to, że grajek z dużo (przynajmniej względnie dużo) wyższym skillem zsumowanym wcale nie jest lepszy od tego potencjalnie słabszego, w sensie, ten słabszy ma dużo wyższa wartość (mowa o grajkach z tej samej ligi), w raporcie pojawia się nawet notka, że to "potencjalnie może zostać dobrym zawodnikiem ekstraklasy", chociaż ani skille na to nie wskazują, ani sam potencjał.
Rozumiem, że forma czasem może wzrosnąć a czasem spaść, ale nie chodzi tu o formę a o konkretne skille.

Pytam więc, bo nachodzi mnie zagowzdka. Szukam akurat skrzydłowych po obu stronach i nie wiem kogo kupić. Czy tego, który jest wymieniany jako gwiazda ligi, ma niezłe statystyki, ale skille takie sobie, czy też ten drugi, który nie ma wielkiej wyceny (czasem nawet stosunkowo bardzo niewielką), ale za to bardziej zielone słupki?

Pytam więc, czy są jakieś reguły, czy też rządzi pewien przypadek (być może celowy) i o (prawie) wszystkim decyduje forma i tak naprawdę nie ma to znaczenia, czy kupię zawodnika A, czy B (no chyba, że kupię prawdziwą gwiazdę z Man United, na którą rzecz jasna mnie nie stać).

Tak jeszcze a propos tych skilli... Wayne Rooney świecący się na zielono w każdym możliwym skillu, sprowadzony do Crewe Alexandra (4 liga)... Dwa niecałe sezony, bramki i asysty mogę policzyć na palcach, piłki tracone na rzecz przeciętnych przeciwników za to na tuziny, albo i kopy i ogólnie prawie kompletna beznadzieja...
Wszystko byłoby fajne, bo rozumiem, wiek już nie ten i emerytura. Ale w takim przypadku te skille powinny wszystkie polecieć w dół, no nie? A nie, że ja biorę do 4 ligi grajka ze skillami kolejno: 12, 15, 14, 14, 12, 13, 11... itd, itp a on przez dziesięć meczów nie potrafi bramy władować potęgom typu Macclesfield, Lincoln, czy Hartelpool. Wiadomo, że to nie może być tak, że sprowadzam takiego grajka i ten ładuje co sobotę hattricki kolejnym kelnerom, ale nie można też przeginać w drugą stronę.

Chyba, że jest coś, czego o tej grze nie wiem. Wobec tego pytam - co decyduje o klasie zawodnika?

Gratuluję wszystkim, którzy to przeczytali:)

 spuavick Partyzant

Postów: 60
Grupa: Użytkownik
Dołączył: 27.01.2011
Skąd: Warszawa
Poziom ostrzeżeń: 0
1
08.01.2018 03:09    #1
O tym, który jest lepszy, a który gorszy decydują przede wszystkim CA i PA (Current Ability) i (Potential Ability). Czyli to ile ma po zsumowaniu wszystkich widocznych danych jak i to do ilu może mieć maksymalnie.

Do tego dochodzą dane, których nie zobaczysz bez użycia edytorów, głównie psychiczne (mentalne czy jak je tam zwać).
O wartości gracza (kasa) nie świadczą umiejętności a reputacja. Ta jest zależna od reputacji ligi, kraju i klubu, w którym gra, do tego dochodzi wiek.
Np weźmy dwóch piłkarzy o identycznych parametrach (wszystkich) z dwóch lig - polskiej ESA i angielskiej PL. Cena za Anglika będzie nieporównywalna z tą za polskiego gracza. Mimo iż ma identyczne umiejętności jak gracz z Premier League. Gra w lepszej lidze, w lepszym klubie i jest z "lepszego" (piłkarsko) kraju.

Jeśli chcesz mieć takie same informacje na temat gracza jakie ma "wirtualny" manager prowadzący drużynę lokalnego rywala, powinieneś zaopatrzyć się w jakiś edytor czasu rzeczywistego. Wtedy sprawdzisz sobie jaki gracz ma potencjał, jakie obecne umiejętności. Będziesz w stanie ocenić czy gracz się rozwinie, czy też to co aktualnie prezentuje to szczyt jego możliwości, a z wiekiem zacznie się już tylko zwijać. Możesz też skorzystać z darmowego edytora, w którym sprawdzisz wszystkich graczy istniejących w grze, ale nie zobaczysz tych, których gra wygeneruje. Dzięki temu będziesz wiedział ile zmiennych decyduje o tym, czy ktoś jest Lewandowskim czy Robakiem.

"Komputerowi" managerowi widzą to czego nie widzisz ty i wiedzą to, czego nie zobaczysz bez użycia edytora; a ty jesteś zdany tylko na gwiazdki scoutów, którzy albo trafią, albo nie, z oceną potencjału danego gracza.

Jeśli weźmiesz takiego Rooney'a w wieku 17 lat (CA spory ale z rezerwą względem PA), porównasz go z Rooney'em z okresu świetności (CA i PA bardzo zbliżone albo nawet identyczne), i na koniec zobaczysz tego, którego masz obecnie. To cena będzie kolejno wysoka, kosmicznie wysoka, bardzo niska. W angielskiej lidze ważna jest wytrzymałość, a ta z wiekiem spada. Poza tym Rooney w tym wieku chyba wolałby siedzieć już w pubie niż biegać po boiskach w 4. lidze (motywacja, determinacja, profesjonalizm).

Jak chcesz się zdać na scoutów - kupuj młodych z potencjałem za śmieszną kasę (lub za darmo). Jak piłkarz będzie grał, będzie się rozwijał sprzedasz go za więcej. Może trafisz na perełkę, dzięki której zarobisz miliony. Jak chcesz mieć dobrych wyjadaczy to polecam graczy w wieku 22-28 lat (czasami do 30) powyżej mogą już nie nadążać za akcjami (szybkość, przyspieszenie spada z wiekiem). Oczywiście najlepiej z ligi wyższej albo takich, którzy wg scouta nadają się do wyższej ligi.

Krótko mówiąc jak gracz młody:
Umiejętności nie są tak ważne jak jego potencjał.
Jak w "piłkarskim" wieku:
Umiejętności jakie widzisz mogą być jego maksymalnymi, wyżej... poprzeczki nie podskoczy ;)

Jak chcesz młodego to powinieneś też mieć odpowiednie warunki do jego szkolenia (inwestycja w obiekty młodzieżowe, szkolenie młodzieży, wyszukiwanie juniorów). Wszystko to wpływa na to jakich graczy "wygeneruje" ci gra i jak szybko będą z nich Panowie Piłkarze a nie zwykli kopacze ;)

A jak już masz Rooney'a w kadrze, to niech skupi się na szkoleniu jakiegoś młodego kolesia. A nóż coś z niego będzie, i może nie będzie to wyłącznie kompan do siedzenia w pubie ;)

 Foxyr Partyzant

Postów: 447
Grupa: Użytkownik
Dołączył: 04.02.2017
Skąd: Opole
Poziom ostrzeżeń: 0
1
08.01.2018 08:33    #2
Właściwie zgadzam się z przedmówcą, dorzucę od siebie tylko, że w FMie wiele atrybutów (skilli) nie funkcjonuje samodzielnie. Tj. wiesz co odpowiada za to, że zawodnik potrafi mijać rywali dryblingiem? Pewnie drybling, bo to logiczne. Jednak nie tylko. Wysoko (to jak definiujemy "wysoko" zależy od ligi w jakiej gramy) oceniony drybling jest ważny, ale żebyśmy widzieli jak nasz skrzydłowy mija rywali niczym Messi powinien iść w parze z innymi atrybutami: równowagą, zwinnością, przyśpieszeniem, techniką i możliwe, że czymś jeszcze o czym teraz nie pamiętam. Podobnie sprawa ma się z większością akcji jakie podejmują piłkarze. To czy pomocnik wykona dobre długie podanie nie zależy tylko od atrybutu podań, ale i od przewidywania czy przeglądu sytuacji, a do zagrania genialnej piłki na jeden kontakt która przejdzie idealnie między obrońcami do napastnika nie wystarczą atrybuty techniczne, potrzeba też błyskotliwości, koncentracji i pewnie znowu czegoś tam jeszcze. Dlatego jakiś obrońca w czwartej lidze angielskiej może mieć po 13 w odbiorze, kryciu i grze głową, ale jestem niemal pewien, że ma przy tym braki w ważnych atrybutach psychicznych, albo fizycznych: ustawianiu się, równowadze, sile, wyskoku, przewidywaniu, koncentracji, waleczności i znowu pewnie coś pominąłem :p

 Falanga78 Partyzant

Postów: 8
Grupa: Użytkownik
Dołączył: 23.12.2017
Poziom ostrzeżeń: 0
0
08.01.2018 14:12    #3
[quote="spuavick"]O tym, który jest lepszy, a który gorszy decydują przede wszystkim CA i PA (Current Ability) i (Potential Ability). Czyli to ile ma po zsumowaniu wszystkich widocznych danych jak i to do ilu może mieć maksymalnie.[/quote]

No dobrze, ale gdzie to zobaczyć?
Bo jedyne z czym mi się to kojarzy to gwiazdki (o których też zresztą można by oddzielny post napisać), ale na bank nie chodziło Ci o to.
W ogóle nie umiem tego ugryźć.

Ale skoro już zahaczyłem o te gwiazdki to jedna kwestia.

Akurat mam w dziale scoutingu grajka w wieku lat 18 i ocena scouta jest taka - obecne umiejętności 3,5 gwiazdki, potencjał 3,5 gwiazdki. Czyli mam czytać tak, że grajek, mimo młodego wieku osiągnął praktycznie maksimum umiejętności i już się nie rozwinie (nie licząc jakichś tam drobnych skoczków o pół skilla tu i ówdzie)?
Gdzie jeszcze scout mi pisze w raporcie, że "może się w przyszłości bardzo rozwinąć". Jak dla mnie "trochę" to nielogiczne.

// Edytowano 2 razy, ostatni raz 08.01.2018 o godz. 14:18

 spuavick Partyzant

Postów: 60
Grupa: Użytkownik
Dołączył: 27.01.2011
Skąd: Warszawa
Poziom ostrzeżeń: 0
0
08.01.2018 18:03    #4
Tak jak pisałem - edytory ;) żeby sprawdzić liczbowo.
Polecam FMRTE. Do sprawdzania darmowa wersja wystraszy.
Poza tym gwiazdka gwiazdce nierówna. Są srebrne i złote a poza tym chyba inaczej ocenia potencjał od umiejętności. Nawet jak jest że piłkarz może być gwiazdą 4. Ligi to wystraszy do tego potencjał w okolicach 70-80. Żeby coś ugrać w pucharach europejskich potrzeba zawodników powyżej 120-130... Na polską ESA wystarczy 110 ;)

 vicomino Partyzant

Postów: 713
Grupa: Użytkownik
Dołączył: 14.03.2009
Poziom ostrzeżeń: 0
0
09.01.2018 19:04    #5
Ja nigdy nie używam edytorów. Gra przez to jest dla mnie ciekawsza, ((i bardziej irytująca :)).
Jeśli chodzi o scouting, na raportach swoich szperaczy nie zawsze polegam bo zdarza się im drastycznie pomylić. Ale jak już kogoś na prawdę polecają (albo sam kogoś wyczaje), a nie mam kasy żeby nią szastać w ciemno, sam obserwuje tego zawodnika. Najpierw proszę scouta by "odkrył" wartości wszystkich atrybutów a później sam obserwuje czy one rosną, w perspektywie powiedzmy pół roku. Jak idą do góry, można inwestować.

Przy rozwoju każdego zawodnika kluczowe są wartości atrybutów psychicznych, bardzo rzadko bowiem zdarza się by zawodnik z słabą psychiką rozwijał się i grał dobrze w dłuższym okresie czasu. W ogóle w tej grze mamy dużo przypadku i sytuacji których nie da się przewidzieć (jak w życiu). Trzeba się więc jej trochę nauczyć, mieć wyczucie.
Lub używać edytorów :)

Musisz się zalogować, aby dodać odpowiedź.

PRZEGLĄDAJĄ TEMAT

1 aktywny w tym 0 zarejestrowanych, 1 gość, 0 ukrytych

FM REVOLUTION - OFICJALNA STRONA SERII FOOTBALL MANAGER W POLSCE
Największa polska społeczność Ponad 70 tysięcy zarejestrowanych użytkowników nie może się mylić!
Polska Liga Update Plik dodający do Football Managera opcję gry w niższych ligach polskich!
FM Revolution Cut-Out Megapack Największy, w pełni dostępny zestaw zdjęć piłkarzy do Football Managera.
Aktualizacje i dodatki Uaktualnienia, nowe grywalne kraje i inne nowości ze światowej sceny.
Talenty do Football Managera Znajdziesz u nas setki nazwisk wonderkidów. Sprawdź je wszystkie!
Polska baza danych - dyskusja Masz uwagi do jakości wykonania Ekstraklasy lub 1. ligi? Napisz tutaj!
Copyright © 2002-2024 by FM Revolution
[x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.