Poniżej przeczytać można wypowiedzi Marca Vaughana na temat niektórych aspektów na nowo zaprojektowanego engine meczowego w CM4, który ma się ukazać w październiku 2002.Czy kupowanie graczy, lecz zezwalanie im na pozostanie w dotychczasowym klubie przez następny sezon by nabrali doświadczenia będzie zaimplementowane w CM 01/02 czy w CM4, gdyż w demie tego nie ma?
Niestety, zostanie to zaimplementowane dopiero w CM4...Wygląda na to, że czas potrzebny niektórym drużynom kontrolowanym przez komputer wciąż wykazuje ten sam problem, jaki występował w CM 00/01... Konkretnie mówiąc, czasami trzeba czekać nawet dwa tygodnie na odpowiedź. Marc, jeśli nie zamierzasz tego zlikwidować, czy mógłbyś to wyjaśnić? My, jako menedżerowie nie możemy odwlec decyzji o dwa tygodnie, więc dlaczego Sztuczna Inteligencja ma mieć taką przewagę? Wydaje się też, że drużyny komputerowe nie muszą czekać na decyzję przy kupowaniu graczy, ich transfery często odbywają się w mgnieniu oka!
Generalnie chodzi o to, że w prawdziwym życiu na decyzje transferowe potrzeba czasu. W pierwszej becie CM 3 (dawno temu) gracze również mogli w ten sposób opóźniać transfery...niestety przekonaliśmy się, że z powodu ludzkiej natury gracze używali tej możliwości, by oszukiwać i zapobiegać transferom piłkarzy do innych klubów (składając oferty a później czekając) ... dlatego musieliśmy co nieco zmienić, by ukrócić "oszustwa". CM4 będzie używać zupełnie innej (i bardziej elastycznej) metody negocjacji, co zapobiegnie takim "oszustwom" i całkowicie wyrówna szanse...
Kontrakty menedżerskie - istniała możliwość zaimplementowania tego w engine CM3, ale zajęłoby to dość dużą ilość czasu i wymagałoby mnóstwa przeróbek, gdyż obecnie w grze nie ma infrastruktury dla kontraktów menedżerskich, nie mam też takich samych danych "bibliograficznych" na temat kontraktów menedżerskich, jakie mam na temat kontraktów graczy.
Jak już wcześniej powiedziałem, nie jestem wielkim zwolennikiem kontraktów menedżerskich (głównie ponieważ w jednej z moich karier przypadkowo odrzuciłem ofertę kontraktu i zostałem bez pracy), jednak pomysł ten jest bardzo popularny wśród fanów i dlatego rozważam zaimplementowanie go w CM4. Proszę jednak o cierpliwość, gdyż chcemy to zrobić dobrze, co oznacza zbadanie "prawdziwych" kontraktów menedżerskich, aby te w grze były tak realistyczne, jak to tylko możliwe.
Zwiększcie umiejętności komputera w kopiowaniu naszych taktyk
W CM4.
Czy ktoś ma jeszcze coś do powiedzenia na temat pracy z kadrą narodową? Marc, czy planujecie umożliwić nam zatrudnianie asystentów i trenerów na poziomie kadry oraz własnoręczne aranżowanie towarzyskich meczy i zawodów? Co będzie z kadrą U-21 i turniejami? Czy to znajdzie się w CM4?
W prawdziwym życiu to ZPN organizuje towarzyskie mecze/zawody, jednak mam nadzieję, że CM4 pozwoli graczom na komunikowanie się ze związkiem i zasugerowanie im programu na przyszły rok (na przykład zasygnalizować im, że morale zespołu należy podbudować i dlatego chciałbyś grać ze słabszymi zespołami, albo coś w tym rodzaju).
Trenerzy itp. również będą obecni w CM4, obecnie rozmyślamy nad pomysłem umożliwienia graczowi zostania "doradcą" (tak jak pan Wenger w prawdziwym życiu) i sugerować powołania do drużyny. Jest jednak jeszcze zbyt wcześnie, by powiedzieć czy znajdzie się to w grze, czy nie.
W CM4 będą drużyny młodzieżowe i ligi rezerw... oraz nowe ligi.
Ligi rezerw będą obecne w CM4, tak samo jak drużyna młodzieżowa.
Czy to znaczy, że planujecie stworzyć "szczegółowe opcje" dla drużyny rezerw?
CM4 będzie zawierał "pełne" ligi rezerw itp. oraz drużyny nieopierzonych młodziaków (spodziewajcie się czegoś w rodzaju obecnego systemu rezerw).
A może wyjawi to, że gra nie jest aż tak szczegółowa, jak chciałbyś, żebyśmy myśleli, Marc.
Nie - ale pełny komentarz meczowy byłby moim zdaniem
raczej nużący.... wolałbym zaczekać na CM4, w którym możesz w dowolnym momencie powtórzyć mecz i obejrzeć 90 minut futbolu, jeśli tylko chcesz.
We wcześniejszym poście sugerowałem umieszczenie w grze statystyk dotyczących wzrostu i/lub wagi. Uważam, że piłkarze poniżej 20 roku życia powinni wciąż rosnąć aż do osiągnięcia wcześniej ustalonego wzrostu, albo coś w tym rodzaju. Jestem pewien, że można by to w miarę łatwo zaimplementować, a z pewnością dodałoby to grze realizmu. Proszę o komentarze.
Prawdopodobnie zostanie to uwzględnione w CM4.
Opcja umożliwiająca menedżerowi objęcie posady po zakończeniu sezonu NIE będzie obecna w CM 01/02(gdyż nie pozwala na to engine), ale chciałbym spróbować umieścić ją w CM4.
Kluby - filie : powiedziałem wcześniej, że kiedyś z chęcią zaimplementuję to w CM (nie określająć konkretnej wersji)... jednak żeby to zrobić, musielibyśmy znać dokładne szczegóły powiązań między klubami (najchętniej z oficjalnego źródła).
Mecze pokazowe - Już od paru lat są one na mojej liście "do zrobienia", niestety umieszczenie ich w engine CM3 byłoby bardzo trudnych zadaniem (tzn. prawdopodobnie byłby to jedyny nowy element w CM 01/02) ...jednakże planuję wprowadzenie tego w CM4.
Plebiscyt na bramkę miesiąca będzie najprawdopodobniej umieszczony w CM4 ... ponieważ będziecie mogli obejrzeć wszystkie gole (we wspaniałym 2D).
Agenci graczy - jak do tej pory kompletnie pomijani w tej dyskusji.
Będa oni występować w CM4 ... włącząjąc irytującego agenta przesyłającego wam co jakiś czas nagrania występów jego piłkarza (we wspaniałym 2D).
Jeśli czas pozwoli, w CM4 występować będą zarówno kontrakty, jak i atrybuty menedżerskie. Kontrakty ponieważ (1) wydają się być popularne wśród fanów i implementacja tego nie wpłynie zbytnio na przeciwników tego pomysłu (tzn. nie odgrywa zbyt nachalnej roli) i (2) niektóre kluby mogą się zdecydować na zatrzymanie menedżera nawet, jeśli idzie mu słabo, bo nie mają pieniędzy na opłatę za zerwanie kontraktu. Atrybuty menedżerskie pozwolą graczom na ustalenie swojej własnej "osobowości" (która może się z czasem powoli zmieniać, jeśli nie będą prowadzić klubów zgodnie z atrybutami, jakie na samym początku ustawili)....
Spróbujemy dołączyć do CM4 edytor komentarza meczowego...
Mamy wiele planów co do trenowania kadry narodowej w CM4, z oczywistych względów nie mogę zdradzać zbyt wiele, jednak...
* będziecie mieli pewien wpływ na aranżowanie meczy towarzyskich (tzn. będziecie mogli kierować do ZPN pewne sugestie)
* będą artykuły prasowe odnoszące się tylko do kadry, zwłaszcza podczas dużych turniejów
* będzie można ustalać sztab szkoleniowy kadry
...i wiele innych rzeczy, o których nie mogę mówić.
Trening - to będzie CAŁKOWICIE zmodernizowane w CM4, spodoba wam się - może nawet będzie miał wartości edukacyjne (jest oparty na "prawdziwych" technikach treningowych) ... jednak nie mogę nic więcej zdradzić - przykro mi.
Planujemy całkowitą przebudowę treningu w CM4, w CM3 staramy się go stopniowo ulepszać, gdyż ludzie zwykle lepiej odbierają radykalne zmiany gdy jednocześnie zmieniamy cały engine, natomiast duże zmiany między uaktualnieniami powodują sprzeciw (spójrzcie na wrzawę, jaką spowodowaliśmy małymi zmianami na pozycji AM/FC...)
Przydałaby się możliwość wydrukowania w pliku tekstowym atrybutów graczy, ułatwiłoby to monitorowanie rozwoju piłkarzy.
Być może w CM4.
Wynajmowanie/dzielenie się graczami (i kluby-filie) itp. będzie występowało w CM4 ... niestety, engine CM3 nie dopuszcza takich możliwości.
Być może po prostu przegapiłem tą opcje w grze,
ale uważam, że przydałaby się możliwość zagrania meczu między rezerwami i pierwszym zespołem. Pozwoliłoby to poczynić obserwacje na temat siły składu.
Ucieszy cię wiadomość, że jest to na mojej niekończącej się liście "do zrobienia (około strony 72 w mojej kolekcji 75 stron) ... :D
Myślę, że kupując gracza powinienem mieć możliwość ustalenia daty transferu na miesiąc w przód, pół roku w przód, rok w przód lub inny dowolny moment.
Umieściliśmy to w pierwszej becie CM3 (weterani być może pamiętają) - jednakże powodowało to zbyt wiele problemów. Spróbuję zawrzeć to w CM4.
Planujemy, by w CM4 istniały dużo większe możliwości filtrowania dochodzących do gracza wiadomości (na przykład, ignorowanie wszystkich wiadomości transferowych nie dotyczących piłkarzy w mojej drużynie lub na mojej shortliście) oraz zatrzymywania gry po naciśnięciu Continue.
Nie martwcie się, CM4 będzię grą online i mamy wszystko pod kontrolą ... wierzcie mi, jestem programistą.
Mam nadzieję, że CM4 wprowadzi nieco "osobowości" do pozaboiskowego aspektu gry. Początkowo będzie to prawdopodobnie dotyczyło komputerowych menedżerów, później obejmie też twój sztab szkoleniowy.
Niestety, doczepienie do CM3 komend wydawanych z klawiatury jest niemożliwe bez radykalnych zmian w kodzie, jednak w CM4 już one występują.
Mam nadzieję uczynić media w CM4 bardziej aktywnymi, umożliwiając menedżerom udział w konferencjach prasowych.
Konferencje prasowe i zwiękony zakres zarządzania zasobami ludzkimi najprawdopodobniej pojawią się w CM4.
Czy wciąż trzeba będzie żmudnie "przeciągać" piłkarzy na i z treningu?
CM4 będzie zawierał wiele różnych rozwiązań "przeciągania", co powinno ułatwić ten aspekt gry (aczkolwiek oczywiście system treningowy będzie się znacznie różnił od obecnego).
Czy widok 2D będzie opcjonalny?
Tak, gracz będzie mógł zdecydować o wyłączeniu bądź włączeniu tej funkcji.
W CM4 nie będzie limitu ilości graczy w klubie. Jednak w CM3 ograniczenie do 50 piłkarzy jest częścią struktury i trudno jest to zmienić, przynajmniej bez znacznego spadku szybkości działania gry.
CM4 jest projektowany tak, aby można było grać online już na modemie 56K, mamy nadzieję, że z taką samą prędkością jak w CM3 przez LAN.
Czy będzie można dodać własne dane personalne do listy imion używanych przez CM przy tworzeniu regeneratów?
Wspominałem, że jeśli czas pozwoli, spróbuję to umieścić w CM4, jednakże z oczywistych powodów nie będzie to najważniejsza rzecz do zrobienia.
CM4 będzie pozwalał na grę w różnych rozdzielczościach (i więcej niż jednym oknie).
Gracz powinien mieć możliwość podpisywania z piłkarzami wstępnych kontraktów. Weźmy przykład Milana Barosa, którego chciał kupić Liverpool, ale nie mógł dla niego załatwić pozwolenia na pracę, gdyż piłkarz nie rozegrał odpowiedniej liczby meczów w reprezentacji. Aby nie stracić Barosa na rzecz innego klubu, Liverpool podpisał z nim wstępną umowę, która przewidywałą transfer piłkarza natychmiast po tym, gdy rozegra on wystarczająca ilość meczy w kadrze.
Przemyślę umieszczenie tego w CM4.
Z cała pewnością będzie wersja CM4 na X-Boxa, nie ma jednak gwarancji, że ukaże się ona równocześnie z premierą wersji PC.
Dobrym pomysłem byłaby możliwość rozgrywania pożegnalnych meczy dla piłkarzy i menedżerów.
Będą one obecne w CM4, podobnie jak mecze All-Star, spotkania reprezentacji Wlk. Brytanii i reprezentacji Reszty Europy itp.
b>
Jeśli chodzi o oczekiwania zarządu przed ważnymi meczami, jest to coś, co chcę uwzględnić w CM4 (tzn. mobilizacja przed ważnym spotkaniem, doniesienia medialne o rywalizacji nie lubiących się piłkarzy itp.).
Doświadczenie - w CM4 każdy gracz będzie miał pewien poziom doświadczenia, który będzie się podnosił wraz z ilością rozegranych meczy. Występuje to już w pewnym stopniu CM3, jednak zostanie udoskonalone w CM4. Wskaźniki umiejętności wciąż będą przyjmować wartości między 1 a 20, moim zdaniem to odpowiednia skala i łatwiej się do niej odnosić niż do skali 1-100 (gdybyśmy nawet zmienili skalę na 1-100, byłoby tylko kwestią czasu zanim ludzie zaczęliby twierdzić, że 1-200 byłoby jeszcze dokładniejsze, i tak dalej).
Rozważam przywrócenie "osobowości" menedżerów w CM4 (miejcie na uwadze, że to jeszcze nic pewnego - implementacja będzie zależała od tego, czy to "zadziała" i doda grze głębi).
Co do widoku 2D, jeśli będziemy uważali, że zwiększa grywalność to umieścimy go w grze, jeśli uznamy, że jest niepotrzebny to zostanie usunięty. Jeśli już będzie obecny w grze, to tylko opcjonalnie, a NIE jako zastępstwo komentarza tekstowego.
Kiedy wyjdzie wersja na X-Boxa?
Na początku przyszłego roku.
Ile będzie kosztować?
Nie wiem, to nie moja działka, ja jestem tylko skromnym programistą.
Czy będzie to dokładnia ta sama gra?
Tak, będzie oparta na dokładnie tym samym engine, co wersja PC. Niektóry elementy ekranowe mogą się lekko róznić, by ułatwić oglądanie gry na ekranie telewizora (chodzi tu o skróty do różnych opcji dostępne za pomocą przycisków joypada i być może zmianę czcionki na bardziej przyjazną dla telewizorów ... szczegóły poznam, gdy zakończę badanie tej sprawy).
Czy gra będzie działała równie szybko, co inne gry konsolowe?
Będzie równie szybka, jak na pececie o podobnej specyfikacji, to jest ta sama gra na tym samym engine, więc nie będzie "natychmiastowa" jak inne konsolowe gry menedżerskie, jeśli o to ci chodzi.
Tak, będzie można uruchomić wiele lig naraz, w prawie wszystkich aspektach wersja X-Box będzie identyczna z tą wersją PC. Zmiany będą dotyczyły głównie sposobu sterowania oraz interfejsu i czcionki, by wszystko wyglądało ładnie i czytelnie na ekranie TV. We wszystkich ważnych aspektach gra będzie IDENTYCZNA. Wraz ze zbliżaniem się daty wydania będziemy udostępniać nowe screenshoty itp.
Oczywiście nadal będzie można grać w CM4 offline, prawda?
Tak, zawsze będzie można grać offline w CM, gra online będzie po prostu innym sposobem grania...
Dwie drużyny belgijskie podpisały umowy o współpracy z klubami angielskimi : Beveren z Arsenalem i Antwerp z Manchesterem United.
Uwzględnimy to w CM4, jednakże wciąż próbuję uzyskać szczegółowe informacje na temat natury powiązań między klubami (mam dość dokładne dane na temat Ajaksu, jednak co do innych klubów mam bardzo niewiele informacji) ... doceniłbym każdą pomoc.
Komentarze (0)
Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.
Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ