Artykuły

Podróż w głąb CM5 - część 3 - Trening
Fredy 24.02.2005 13:55 1629 czytelników 0 komentarzy
1
"Dla mnie i innych osób w studio, treningi jest kluczowym elementem managera piłkarskiego. Piłkarze trenują pięć dni w tygodniu, a mecze rozgrywają przez 90 minut. Starliśmy się zrobić ten element gry bardziej przyjaznym”.

Tak o opcji treningu w CM 5 wypowiada się jeden z pracowników Beatiful Game Studios – Luke Didd. I na podstawie tych informacji oraz screenów, które otrzymaliśmy, wypowiedź ta może znaleźć potwierdzenie w grze.

Twórcy najnowszego CeeMa postawili sobie zadanie: opcje treningowe w grze mają być zarazem skomplikowane, jak i dziecinnie proste. Wygląda, iż na to z pozoru niewykonalne zadanie, udało się znaleźć receptę, ale po kolei...

JEŻELI TRENOWAĆ TO INDYWIDUALNIE


Sekcja treningowa w CM 5 dzielić będzie się na trzy okna:
  • overview (widok ogólny)
  • schedule (terminarz)
  • create plan (kreator intensywności treningu)

    widok ogólny okna treningowego


    Pierwsze z omawianych okiem – overview (widok ogólny), jest doskonale nam znane z CM4 oraz CM 03/04. Zresztą twórcy najnowszego CeeMa nie ukrywają, iż przynajmniej w opcjach treningowych podstawą były te dwie wersje managera.
    Obserwować będziemy mogli w tym oknie postępy naszych piłkarzy w treningu, zobrazowane zielonymi lub czerwonym strzałkami, które charakteryzować będą progres lub regres danego piłkarza w jednym z pięciu elementów piłkarskiego rzemiosła (na podłożach: mentalnym, fizycznym, bramkarskim, defensywnym oraz ofensywnym), jak również po wyważeniu tych wszystkich cech ogólne skutki treningu. Dla formalności napiszę, iż z prawej strony dostępne będą filtry, które pomogą nam wyselekcjonować daną grupę piłkarzy (np. pierwszej drużyny lub rezerw, czy bramkarzy lub pomocników itp.). Jedyną ciekawostką, którą zaobserwować możemy w tym oknie, jest rozwijana lista, z wyborem danego rodzaju treningu dla piłkarza (w tym przypadku Mateja Kezmana), a na jej dole, zaznaczone strzałką na żółto „KEZMAN TRENING”. Wprawdzie jeżeli ktoś się uprze to może powiedzieć, iż w CM 03/04, czy FM 2005 też istnieje możliwość doprowadzenia do takiej sytuacji, jednak w tych dwóch grach nie miałoby to większego sensu, a w CM 5 może mieć ogromny. Wszystko dlatego, iż BGS poszło wyraźnie w stronę zindywidualizowania treningu, o czym zaraz się przekonacie.

    terminarz zajęć treningowych


    Dochodzimy do okna – schedule (terminarz), przy którym najbardziej wytrwali wirtualni managerowie, spędzą z pewnością wiele godzin. Tutaj z porównaniem do CM 03/04, czy też FM 2005 różnica rzuca się w oczy od razu. Jeden dzień podzielony został na osiem półgodzinnych sesji treningowych, z przerwą na lunch. Tym samym mamy do wyboru oczywiście znacznie więcej ćwiczeń. Jednak wbrew pozorom nie ta zmiana jest tutaj najważniejsza, a drobny szczególik, który na tym screenie jest praktycznie niewidoczny. W lewym, górnym rogu widnieje imię oraz nazwisko piłkarza (wciąż pozostajemy przy Matei Kezmanie). I w tym miejscu powtórzę jeszcze raz kwestię, która jest esencją opcji treningowych w CM 5 – zindywidualizowanie. Najnowszy CeeM da nam możliwość w bardzo prosty i przejrzysty sposób ustawiania treningu dla każdego piłkarza z osobna (oczywiście będzie również możliwość, dla całej drużyny lub poszczególnych grup razem)! Ale to nie koniec. Jeżeli spojrzymy, na również słabo widoczny napis, na samym dole – Activity Description (aktywne wytyczne), to dojdziemy do wniosku, iż indywidualizm treningu w CM 5 ma jeszcze głębsze podłoże. W tym przypadku, pod tą opcją widnieje napis: „Power shooting from outside the box” (silne strzały zza pola karnego). Wniosek więc jeden &#
    8211; będziemy mogli nie tylko każdemu zawodnikowi indywidualnie przygotowywać rozpiskę treningową, ale również zwracać jego uwagę na dany element umiejętności piłkarskich. W tym przypadku nasuwa mi się skojarzenie z realnym futbolem i prawdziwymi managerami/trenerami piłkarskimi. Myślę że niejeden nie powstydziłby się tak dokładnej rozpiski, a może i niejeden podobną posiada.
    Należy również dodać, iż podobnie jak w dwóch poprzednich CeeMach, tak i w CM 5 będziemy mieli możliwość przydzielenia danemu piłkarzowi lub grupie zawodników konkretnego trenera oraz fizjoterapeutę. Okno to obrazuje bardziej złożony i żmudniejszy proces przygotowań treningu dla drużyny, istnieć będzie jednak także opcja dla tych, którzy tak dużo czasu woleli by jednak temu elementowi gry nie poświęcać...

    widok kreatora intensywności treningu


    I w ten sposób przechodzimy do trzeciego i zarazem najbardziej nowatorskiego okna treningowego. Create Plan to genialny w swej prostocie kreator planu treningowego. Zasada i obsługa tego narzędzia jest rzeczywiście dziecinnie prosta. Z lewej strony mamy podane 12 elementów treningów (bramkarski, obrońców, pomocników, napastników, przygotowania fizycznego, taktyczny, siłowy, podania, strzały, stałe fragmenty gry, przedmeczowy oraz przedsezonowy). Każdemu z nich możemy przyporządkować daną intensywność jego wykonywania (lekką – 2 sesje treningowe w tygodniu piłkarz poświęca temu elementowi, średnią – 4 sesje oraz wysoką – 6 sesji). Po wprowadzeniu tych danych komputer sam wygeneruje odpowiedni zestaw ćwiczeń oraz częstotliwość ich wykonywania, który podnosić będzie zaznaczone przez nas walory zawodnika. Na screenie widzimy, iż zaznaczony jest na wysoką intensywność trening napastników oraz strzałów, natomiast na średnią przygotowania fizycznego. Są to więc idealne parametry dla Matei Kezmana, na którym przykładzie cały czas się posiłkujemy.

    MIĘDZY HOUDINIM A COPPERFIELDEM


    Podsumowując należy podkreślić, iż za przygotowanie opcji treningowych w CM 5 odpowiedzialny jest znakomity angielski trener Mervyn Day. Wygląda, że w teorii wywiązał się on znakomicie tworząc ten element managera bardzo uniwersalnym, w którym z przyjemności „pogrzebią” zarówno doświadczeni wirtualni managerowi, jak i Ci dla których Championship Manager 5 będzie pierwszą tego rodzaju grą. Pytanie jednak pozostaje jak programistą udało się to wszystko „przelać na kod gry”. Na razie widzimy piękne obrazki, ale czy na ich postawie można wyciągnąć więcej niż królika z kapelusza – okaże się. Oby więc w praktyce było równie dobrze jak w teorii!
  • Komentarze (0)

    Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
    Nie masz konta? Zarejestruj się.

    Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ

    Reklama

    Najnowsze artykuły

    Zobacz także

    Wyszukiwarka

    Reklama

    FM REVOLUTION - OFICJALNA STRONA SERII FOOTBALL MANAGER W POLSCE
    Największa polska społeczność Ponad 70 tysięcy zarejestrowanych użytkowników nie może się mylić!
    Polska Liga Update Plik dodający do Football Managera opcję gry w niższych ligach polskich!
    FM Revolution Cut-Out Megapack Największy, w pełni dostępny zestaw zdjęć piłkarzy do Football Managera.
    Aktualizacje i dodatki Uaktualnienia, nowe grywalne kraje i inne nowości ze światowej sceny.
    Talenty do Football Managera Znajdziesz u nas setki nazwisk wonderkidów. Sprawdź je wszystkie!
    Polska baza danych - dyskusja Masz uwagi do jakości wykonania Ekstraklasy lub 1. ligi? Napisz tutaj!
    Copyright © 2002-2024 by FM Revolution
    [x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.