Football Manager 2010 jest grą dla dwóch typów graczy – cześć z nich ustawi taktykę, wybierze swoich ulubionych piłkarzy oraz kliknie „kontynuuj”. Będą oni osiągać zadowalające wyniki, jednocześnie zastanawiając się czemu Lampard nie strzela bramek tak często jak powinien to robić, lub czemu Rooney ciągle uderza nad poprzeczką.
Dla graczy B takie sytuacje są esencją rozgrywki – rozwiązywanie problemów to jest właśnie to, co lubią w tej grze najbardziej. Będą zagłębiać się w statystyki, patrzeć uważnie na efekty rozmów motywacyjnych oraz ustawiać każdy suwak wedle własnych upodobań.
Poradnik ten ma za zadanie sprawić, by gracze A mogli zgłębić się w meandry taktyki, przez co upodobnią się do graczy B. Co prawda nie wszystko w tym poradniku zostało wyjaśnione, lecz powinien pozwolić on zrozumieć pewne mechanizmy, przez co możemy wyeliminować słabe punkty naszej taktyki.
Właściwy kształt taktyki
Najlepsze wyniki w FM-ie 10 będziesz osiągać zachowując zasadę symetrii; przez to rozumiemy iż jedna część formacji na boisku jest identyczna z drugą. Dlaczego tak powinno być? Po pierwsze, pozwoli Ci to utrzymać spójność w grze, a po drugie w realnej piłce wszyscy menedżerowie tak robią, co powinno dać Ci pewną wskazówkę.
Niezależnie czy jest to 4-4-2, 4-3-3, itd. powinieneś móc poprowadzić pionową kreskę wzdłuż taktyki – po obu stronach powinno znajdować się to samo.
Możesz zastanawiać się co wspólnego ma ustawienie z analizą taktyczną – załóżmy że jeden skrzydłowy gra bardzo dobrze, lecz drugi słabiej. Ten poradnik pozwoli Ci zrozumieć dlaczego tak się dzieje. Jeżeli obydwaj zawodnicy mają identyczne polecenia, być może jeden z piłkarzy jest po prostu słabszy od drugiego. Właśnie od skrzydłowych zaczniemy.
Silne oraz słabe punkty – piłkarze ofensywni
W tym ustawieniu Defederico gra na prawym skrzydle, natomiast Witsel na lewym. Pierwszy z nich jest skrzydłowym / schodzącym napastnikiem, natomiast Witsel jest ofensywnym pomocnikiem. Chcę wam pokazać jak różne ustawienia w połączeniu z atrybutami piłkarzy mogą poprawić grę zawodników.
Poniższy screen przedstawia strzały Matiasa Defederico grającego jako schodzący napastnik w wygranym 1-0 spotkaniu ze Sportingiem.
Defederico uderzał sześć razy na bramkę, za każdym razem z okolicy prawej strony pola karnego; wszystkie jego strzały były celne
Defederico rozegrał świetne zawody jako schodzący napastnik, i jego indywidualne polecenia nie wymagają zmian.
Zgoła inaczej zaprezentował się Axel Witsel:
Widzimy iż Belg zupełnie rozczarował jako schodzący napastnik. Co sprawia taką różnicę?
1. Ustawienia „suwaków”
Suwaki mają ogromny wpływ na postawę piłkarzy. Jeżeli twój podopieczny nie spisuje się tak jak powinien, rozważ jakie polecenia mogą zmienić jego grę na lepszą.
W przypadku Witsela oddaje on małą liczbę strzałów na bramkę. Oznacza to iż albo nie wbiega na odpowiednie pozycje, albo nie jest odpowiednio zachęcony do oddawania strzałów. Korekta może polegać na ustawieniu częstszych rajdów lub rajdów z piłką w połączeniu ze zwiększoną liczbą strzałów z dystansu.
2. Brak taktycznego zaangażowania
Jeżeli gracz ofensywny nie radzi sobie dobrze, być może dzieje się tak gdyż nie jest zaangażowany w grę. Najlepszą metodą na sprawdzenie tego jest spojrzenie na ilość wykonanych podań. Na poniższym screenie widzimy „dorobek” Defederico z tego spotkania:
Defederico był aktywny na prawym skrzydle, radząc sobie całkiem nieźle
Witsel po raz kolejny okazuje się idealnym przykładem do diagnozowania słabych punktów naszego zespołu:
Małe zaangażowanie ze strony Witsela może wskazywać na nieprawidłowe ustawienie piłkarza lub przydzielenie mu złej roli
Rozwiązanie w tym przypadku nie jest takie proste – możesz zmniejszyć nastawienie by zawodnik grał trochę głębiej, wspierając zawodników ofensywnych i będąc częściej przy piłce. Z drugiej strony być może jest niezwykle dokładnie kryty przez zawodnika rywali – by to sprawdzić spójrz na wślizgi oraz przejęcia piłki rywali (w tym przypadku prawego obrońcy, który zaliczył więcej odbiorów oraz przechwytów niż jego koledzy z defensywy, przez co Witsel został przez niego zniechęcony do gry).
3. Piłkarz nie na swojej pozycji / brak odpowiednich zdolnosci
Szczerze mówiąc powodem niedyspozycji Witsela jest to, iż Belg zazwyczaj gra jako pomocnik / ofensywny pomocnik, a zagrał na skrzydle by móc lepiej zilustrować to o czym mówiłem. Gra na odpowiedniej pozycji jest kluczowym elementem pozwalającym na efektywną grę.
Schodzący napastnik „wchodzi bezpośrednio w defensywę rywala”. Z tego powodu potrzebuje szybkości. Witsel posiada atrybuty na przyzwoitym poziomie, lecz brak wspomnianej szybkości oraz wykańczania akcji sprawi iż nie będzie sprawował się najlepiej w tej roli. Jego kreatywność oraz technika robią z niego idealnego kandydata na rozgrywającego.
4. Morale
By podsumować tą część, rzeczą oczywistą jest to iż wybrałem dwóch zupełnie różnych piłkarzy by zilustrować najważniejszą zasadę – odpowiednie ich dobranie jest rzeczą podstawową. Poniżej podaję listę częstych „przewinień”, by móc im zaradzić.
Jeżeli piłkarz uderza często z odległości nie trafiając w bramkę musisz upewnić się iż nie ustawiłeś mu w poleceniach indywidualnych częstych strzałów z dystansu! Strzały z dystansu „pasują” do niektórych zawodników (na przykład środkowych pomocników wchodzących z głębi pola), lecz jeżeli nasz piłkarz regularnie nie trafia w bramkę w groźnych sytuacjach należy ustawić suwak „strzały z dystansu” na „nigdy”.
Przykład złego kandydata do uderzeń z odległości. Piłka stracona w tym miejscu na boisku byłaby groźną okazją, gdyby nasz gracz podał piłkę partnerowi lub pobiegł na bramkę bezpośrednio.
Zakaż mu rajdów z piłką. Minięcie rywala wymaga szybkości, przyspieszenia, dryblingu oraz techniki. Niektóre taktyki nie działają poprawnie, gdyż menedżerowie nie wiedzą gdzie piłka jest tracona, gdyż oglądają oni wyłącznie „kluczowe” sytuacje. Jest to rzecz warta podkreślenia dla tych, którzy mówią, iż FM jest za trudną grą. Możesz oglądać jedynie najważniejsze sytuacje, dopóty dopóki po meczu będziesz długo go analizować, by wyeliminować błędy na następny mecz. Jeżeli twój zawodnik nie może minąć rywala tracąc piłkę – napraw ten problem.
Jeżeli twój skrzydłowy ma mało zielonych „kropek” oznaczających „udane rajdy” może to oznaczać problemy. W takim wypadku spójrz na bocznego obrońcę rywali, i zwróć uwagę na to jak wiele odbiorów oraz przechwytów wykonał w tym obszarze boiska.
Boczny obrońca wykonał zbyt wiele dobrych odbiorów względem skrzydłowego rywali. Jeżeli byłyby to czerwone kropki, oznaczałoby to że skrzydłowy dobrze wywiązuje się ze swoich zadań.
Jest to przykład dobrego skrzydłowego, który często mija swego rywala.
Jeżeli napastnik oddaje mało strzałów na bramkę oznacza to iż nie jest odpowiednio ustawiony, bez formy, źle dobrane indywidualne polecenia lub ma po prostu braki w umiejętnościach.
Przeglądanie atrybutów piłkarza nic nam nie powie o jego obecnej formie, dlatego warto zajrzeć do statystyk.
Próby strzału - Biblia napastników
Powyższe statystyki przedstawiają piłkarza dobrego, lecz nie świetnego.
Przeanalizujmy wszystko po kolei:
Bramki / strzały na bramkę – 2 bramki na 22 próby to wynik zdecydowanie poniżej średniej. Jest to idealne narzędzie by określić jak groźny jest twój napastnik. Jeżeli ma on słabą skuteczność oznacza to iż albo nie jest idealnym kandydatem na snajpera, lub strzela z nieodpowiednich pozycji. Wróć do strony analizy by spojrzeć skąd oddaje strzały.
Strzały na bramkę / próby – jest to najważniejsza informacja. Akurat ten napastnik jest niezwykle dokładny, lecz jego problemem jest pokonanie golkipera. W tym wypadku poprosiłbym piłkarza by oddawał plasowane strzały co powinno pomóc w wykańczaniu akcji. Jeżeli piłkarz oddaje celne strzały, to jest już połowa sukcesu.
Gra na całym boisku - najważniejsza rzecz dla wspierających
Ta sekcja dotyczy obrońców oraz pomocników.
Podanie celne / próby – dobra skuteczność wskazuje na to, iż polecenia są dobrane bardzo dobrze; powinieneś rozważyć możliwość bardziej ofensywnej gry tego piłkarza, ze względu na jego dokładne podania. Niski współczynnik oznacza iż musisz „skrócić” podania oraz and less elaborate. Jest to podstawowe narzędzie, lecz niezwykle ważne, gdyż determinuje ono zachowanie twoich pomocników.
Wślizgi wygrane / wykonane – oczywiście jest to najważniejsza statystyka dla środkowych oraz bocznych obrońców i defensywnych pomocników. W przypadku każdego z tych piłkarzy współczynnik powinien być na wysokim poziomie. Możesz również porównać statystyki graczy występujących w tych samych formacjach.
Główki wygrane / wykonane – najważniejsze dla obrońców, oraz odgrywających – jeżeli przegrywają oni pojedynki główkowe, są bezużyteczni dla drużyny!
Przebyty dystans – z pewnością chciałbyś aby piłkarze z wysoką pracowitością / wytrzymałością biegali przez całe spotkanie oraz grali tuż przy przeciwniku. Ta opcja może być zmodyfikowana za pomocą suwaków. Musisz jednak pamiętać o tym by nie kazać stosować pressingu piłkarzom niewytrzymałym, słabymi fizycznie, gdyż przez to będą się szybciej męczyć i spadnie ich efektywność na boisku. Generalnie, pomocnicy długodystansowcy oraz boczni obrońcy powinni mieć „pod swoją opieką” największy zasięg terenu.
Został jeszcze jeden pasek, wskazujący na liczbę błędów prowadzących do straty bramki – jeżeli czujesz iż twój gracz gra słabo oraz popełnia błędy, ta statystyka może Cię w tym utwierdzić.
Mam nadzieję, iż ten poradnik pomógł Wam zrozumieć fakt, że wszelkie błędy da się wyeliminować na wiele różnych sposobów, nie ma określonego wzorca postępowania. Stosując się do tych rad i oglądając mecze w całości będziesz w stanie wygrać każdy mecz, oczywiście odpowiednio reagując w jego trakcie. Football Manager jest tylko grą, i możesz ją pokonać jeśli dobrze zagrasz.
Źródło: The Away Stand
Tłumaczenie: Lucasinho
Słowa kluczowe:
Komentarze (0)
Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.
Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ