Artykuły

Poradnik do Johny Rivers CM4 Editor
Bobi 14.08.2003 04:38 4671 czytelników 0 komentarzy
5
Johny Rivers CM4 Editor to jeden z najbardziej poręcznych edytorów baz danych, jakie do dyspozycji mają użytkownicy Championship Managera 4. Chciałbym bliżej przyjrzeć się temu programowi, opisać jego najważniejsze funkcje i przy okazji pomóc zagubionym graczom, którzy nie radzą sobie z obsługą tegoż edytora.

Aby edytować dane osób i klubów przy pomocy edytora Johnego Riversa, najpierw musimy załadować plik z bazą danych. Znajdziemy go w katalogu /data w folderze
gry.


Nosi on nazwę server_db. Należy wpisać ścieżkę do tego pliku lub kliknąć BROWSE i znaleść go. Klikamy na LOAD.



EDYCJA ZAWODNIKÓW

Ukazuje nam się główne okienko programu. Wyszukiwanie osób i klubów jest bardzo proste. Należy tylko wpisać nazwisko w wyszukiwarce po lewej stronie lub umieścić nazwę poszukiwanego klubu w ramce po prawej. Następnie wciskamy enter lub klikamy opcję FIND.
Załóżmy, że wpisaliśmy nazwę Ronaldo.


Edytor przeszukał bazę danych i odnalazł wszystkie osoby (zawodników, trenerów, działaczy) którzy mieli w swoim nazwisku cząstkę „Ronaldo”.
Nas interesuje oczywiście słynny brazylijski napastnik Realu Madryt. Odnajdujemy go w gąszczu zawodników i dwukrotnie klikamy na jego nazwisko.


Ukazuje się nam ogromne okno edycji zawodnika. Nie mieści się na ekranie, więc po kolei opiszę poszczególne kolumny.
Powyżej widzimy obrazek przedstawiający informację o zawodniku. Kto kiedykolwiek korzystał z jakiegoś edytora baz danych, na pewno wie co znaczą poszczególne wyrażenia. First Name, Last Name i Common Name. Imię, nazwisko i pseudonim. Pseudonim posiadają przeważnie obywatele Brazylii, Portugalii, Hiszpanii [no i oczywiście Kaan Dobra ;) - dop. AdR]. Jest to skrót, aby nie wpisywać długiego nazwiska całej osoby. Następnie widzimy datę urodzenia. Następnie widnieje kraj, z którego pochodzi zawodnik (możemy zmienić jego narodowość, rozwijając listę) oraz liczba występów i goli w reprezentacji swojego państwa (Int. Caps/Goals). Na końcu tabelki widzimy miasto w którym urodził się Ronaldo. Chcąc zmienić miejsce urodzenia, klikamy na CHANGE, następnie wpisujemy nazwę miejscowości i klikamy Enter. Wybieramy z listy miasto i wciskamy OK.


Teraz przechodzimy do ekranu informacji o umiejętnościach zawodnika. Myślę że każdy kto ma angielską wersję CM, nawet tę starszą, na pewno poradzi sobie w tym oknie. W tabelce Status mamy wiadomości o reputacji zawodnika (World Reputation, Current Reputation i Home Reputation). Informują one nas o reputacji zawodnika na świecie i u siebie w kraju (tutaj akurat w Brazylii). Możemy się także dowiedzieć, na jakim poziomie stoją umiejętności zawodnika (Current Ability) oraz na ile go stać (Potential Ability), wszystkie wartości mogą wynosić maksymalnie 200, a minimalnie
oczywiście 0, chyba że jego reputacja jest ujemna (-2 i -1 zarezerwowane dla utalentowanych juniorów).
W tabeli Position określono, na jakiej pozycji i stronie gracz czuje się najlepiej, a na jakiej najgorzej. Maksymalnie może być 20, a minimalnie 0.
W tabelach Goalkeeper Technical i Outfield Technical możemy edytować umiejętności zawodnika. Pamiętajmy, żeby gracz polu nie miał nadmiernie wysokich umiejętności bramkarskich, gdyż może potem nie sprawdzać się w polu. Jeżeli edytujemy bramkarza, nic nie szkodzi na przeszkodzie żeby tak robić. Najważniejszymi atrybutami dla bramkarza są Handling i Reflexes.
Tabela Mental pokazuje jaką osobowość ma zawodnik. Jak bardzo jest agresywny, czy jest waleczny i czy dobrze
kieruje drużyną. Jeżeli chcemy, aby nasz zawodnik był szybki, silny i wytrzymały, rzućmy okiem na tabelkę Physical. Możemy edytować bardzo przydatne umiejętności zawodnika (Acceleration – przyspieszenie, Pace – szybkość, Jumping – skoczność).
No i na końcu dowiadujemy się, jaką nogą Ronaldo najbardziej lubi kopać piłkę (Left foot, Right foot).
Przechodzimy na kolejne zakładki. Zakładka Character – zdolność do adaptacji, ambicja, profesjonalizm. Im wyższy współczynnik, tym lepiej.
Następnie bardzo ciekawa opcja – Relationships. Mamy wpływ na upodobania gracza. Wiemy, kogo najbardziej lubi (np. likes person Christian Vieri 100%). Im wyższy procent, tym bardziej preferuje danego gracza lub klub. Ale jak się kogoś lubi, to również jest ktoś, kogo się nie darzy sympatią (np. dislikes club Inter 70 %).
Mamy wpływ na wysokość procentów.


Teraz przyjrzyjmy się zakładce Contract. Jest podzielona na 3 sekcje: Club Contract, Loan Contract i Future Transfer. Pierwsza z lewej informuje, w jakim klubie obecnie występuje zawodnik. Przycisk Transfer, oznaczony nr 1 służy do zmienienia klubu w którym ma grać zawodnik. Po wybraniu tej opcji wpisujemy klub, do którego ma przejść zawodnik, a następnie klikamy Enter. Na liście szukamy interesującego nas klubu i wybieramy przycisk OK. Od tej pory piłkarz będzie grał w upatrzonym przez nas klubie. Poniżej widzimy nazwę drużyny, w jakiej obecnie gra piłkarz i jaką pełni w nim rolę. Następnie naszym oczom ukazuje się data podpisania konraktu przez gracza (Date Joined) oraz termin wygaśnięcia kontraktu (Contract Expires).
Tabelka w środku pozwala na wypożyczenie zawodnika do dowolnego klubu. Klikając opcję Loan, z numerkiem 2, przenosimy piłkarza na wyznaczony przez nas czas do innego klubu. Postępujemy tak samo jak z opcją Transfer. Następnie wpisujemy datę rozpoczęcia wypożyczenia i oczywiście termin, w którym nasz zawodnik wróci do macierzystego klubu.
No wreszcie dobrneliśmy do końca naszej zabawy kontaktem zawodnika. Możemy jeszcze skorzystać z ciekawej opcji zaprogramowania transferu gracza.
Na przykład chcemy, aby nasz zawodnik 18 sierpnia 2008 roku przeniósł się do innego klubu, klikamy na przycisk w okolicach numeru 3 i wybieramy klub.
Pozostaje nam tylko wybranie daty rozpoczęcia transferu i kwoty, jaką otrzyma były klub zawodnika (czyli na przykład my).
Zakładka History ukazuje dotychczasową karierę zawodnika. Nie warto tu nic zmieniać, chyba że produkujemy własnego zawodnika. Wtedy, klikając na Add, dodajemy sezon, klub oraz liczbę goli i meczów.
I to by było tyle o edytowaniu zawodników. Jeżeli mamy zamiar stworzyć własnego kopacza, postępujemy tak samo, tylko że w głównym okienku programu musimy wybrać opcję Player w tabelce Create New.

EDYCJA KLUBÓW


Teraz możemy zająć się edycją zespołów. W tym celu wpisujemy nazwę zespołu i wybieramy jego nazwę dwukrotnym kliknięciem.


Oto okienko do edycji klubu. Pozwolę sobie omówić opcje dostępne w tym oknie:

  • Nation – kraj, z którego wywodzi się klub.
  • Bank Balance – stan kasy klubu.
  • Club Captain – kapitan zespołu. Wybieramy go z rozwijanej listy. Pamiętajmy, że musi mnieć wysoki współczynnik Influence.
  • Training Facitilies – liczba osób, która pracuje w naszym personelu trenerskim (scouci, trenerzy, fizjoterapeuci)
  • Proffesional Status – określamy, czy nasz zespół jest profesjonalną drużyną, półprofesjonalną lub amatorską.
  • Ownership Status – określamy, czy zespół jest własnością prywatną czy publiczną.
  • Squad List – na liście
    widnieją nazwy zespołów: pierwszej drużyny, rezerw, juniorów, amatorów, itd. Aby zagłębić się w edycję zespołu, wybieramy interesujący nas zespół i klikamy na opcję oznaczoną czerwoną ramką – warto tam zajrzeć. Poprawiamy sobie reputację, ustalamy liczbę widzów na stadionie. Możemy także edytować zawodników i trenerów naszego klubu.
  • Strips List – stroje naszej drużyny (Home Strip – strój naszej drużyny u siebie, Away Strip – na wyjeździe i Third Strip – w nagłych wypadkach).


PODSUMOWANIE

I tym optymistycznym akcentem kończymy nasze rozmyślania na temat zawodników i klubów. Zawsze możemy skorzystać z opcji tworzenia, która znajduje się po prawej stronie głównego okienka programu. Być może pomyślicie, że Johny nasłał mnie tu, żebym wychwalał jego produkt :) Nie, nie po to pisałem ten mały poradnik. Chciałbym pomóc graczom, którzy od dawien dawna wpatrują się w edytory. Sam tak nie czynię, ale w starszych wersjach namiętnie oszukiwałem. Teraz już wiem, że to się nie opłaca. Ale są też tacy, którym zabawa klubem, który ma miliardy (tryliardy) na koncie jest bardzo przyjemna. Wbrew pozorom, kierowanie zespołem, który ma super skład nie jest takie proste – spójrzcie chociażby na Apator Toruń czy wielki Real... Życzę dobrej zabawy!

Komentarze (0)

Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.

Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ

Reklama

Najnowsze artykuły

Zobacz także

Wyszukiwarka

Reklama

FM REVOLUTION - OFICJALNA STRONA SERII FOOTBALL MANAGER W POLSCE
Największa polska społeczność Ponad 70 tysięcy zarejestrowanych użytkowników nie może się mylić!
Polska Liga Update Plik dodający do Football Managera opcję gry w niższych ligach polskich!
FM Revolution Cut-Out Megapack Największy, w pełni dostępny zestaw zdjęć piłkarzy do Football Managera.
Aktualizacje i dodatki Uaktualnienia, nowe grywalne kraje i inne nowości ze światowej sceny.
Talenty do Football Managera Znajdziesz u nas setki nazwisk wonderkidów. Sprawdź je wszystkie!
Polska baza danych - dyskusja Masz uwagi do jakości wykonania Ekstraklasy lub 1. ligi? Napisz tutaj!
Copyright © 2002-2024 by FM Revolution
[x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.