Sports Interactive ma chyba najlepszych hydraulików na świecie. Zwyczajowo jest tak, że jak się zrobi wyciek, to trzeba po nim sprzątać. Hydraulicy SI sprawili zaś, że woda sama wróciła do rury i grzecznie poczekała z dalszym płynięciem, aż oni wszystko uszczelnią.
Przed tygodniem wyciekło do sieci kilkanaście zdjęć z Football Managera 2015. Prawdopodobnie z wersji alfa, bo wersja beta nie trafiła jeszcze do beta-testerów. Choć screenshoty zostały już skasowane przez pierwotne źródło, wielu eFeManiaków miało wystarczająco dużo czasu, aby je pobrać i powielić. A jednak w sieci można znaleźć tylko pojedyncze z nich, z dużym trudem i zwykle w kiepskiej jakości. Nie dyskutuje o nich żaden z dużych fansite'ów anglojęzycznych, nie udostępnia ich nikt, nigdzie, na żadnym forum ani fanpage'u - mimo że Sports Interactive publicznie nie zabroniło dyskusji na ich temat. Wydało jedynie
lakoniczny komunikat: podobno coś się dzieje, ale my mówimy swoje i możecie wierzyć w co chcecie. Wszystkiego dowiecie się w październiku.
Ponieważ twórcy nie mówią kategorycznie, że mamy do czynienia z fejkiem, każdy przy zdrowych zmysłach wie, że są to zdjęcia autentyczne. A jednak miejsca, w których publicznie udostępniono galerię, zostały pokasowane. Zarówno posty, jak i całe tematy zniknęły, zanim zdążyły przykuć uwagę większej liczby graczy. Powodem tych działań jest
prośba wystosowana przez SI do fansite'ów, aby nie nakręcały sensacji na ten temat.
Z tego powodu my również nie będziemy ich na razie zamieszczać. Dzięki refleksowi jednego z użytkowników, zdjęcia po naszej stronie się kręcą - na pewno ktoś życzliwy zaraz umieści link do dyskusji, w której można znaleźć link do ich pobrania. Śmiało możecie to zrobić, my natomiast dostosujemy się do woli twórców i wstrzymamy publikację. Kto będzie chciał - znajdzie.
Nie oznacza to oczywiście, że przemilczymy nowe wieści. SI napisało wyraźnie - możecie wierzyć w co chcecie, wszystko przed zapowiedzią to wyłącznie spekulacje. Pospekulujmy więc. Czego nie możemy Wam pokazać - opiszemy.
Jakie zmiany czekają nas w FM 2015? Poznajcie pierwsze, nieoficjalne nowości:1. Interfejs - wraca menu boczne!
Zdecydowanie najmocniej rzucającą się w oczy zmianą będzie ta w interfejsie. Twórcy postanowili powrócić do rozwiązania, które ostatni raz widzieliśmy w wersji 2009, czyli
bocznego menu. Do tej pory nawigować po zakładkach mogliśmy za pomocą rozwijanych list, a także buttonów dodawanych na górnym pasku przy pomocy prawego przycisku myszy. Choć było to rozwiązanie praktyczne, wielu graczy nie zdawało sobie sprawy z możliwości dodawania przycisków i używało z konieczności rozwijanego menu.
Nowe menu boczne w rozdzielczości 1366x768 zajmie 180 pikseli szerokości z lewej strony i rozciągać się będzie na całej wysokości ekranu. Jego kolor będzie związany z barwami klubowymi. Znajdziemy w nim 16 podpisanych zakładek, delikatnie podzielonych na sekcje. Będą to, kolejno:
|
dom, skrzynka, terminarz |
skład, taktyka, trening, raport o zespole |
rozgrywki |
scouting, centrum transferowe |
U-21, U-18 |
klub, sztab szkoleniowy, zarząd, finanse |
W stosunku do obecnej konfiguracji, brakuje tu takich zakładek jak:
wyszukiwanie piłkarzy, lista życzeń, biuro pracy, stabilność posady, zaufanie, spotkania rozgrywek, opublikuj na Facebooku, a także sieciowej opcji
czat menedżerski. Nie wiadomo, czy w obrębie menu będziemy mogli dodawać i usuwać wybrane zakładki, podobnie jak czy otrzymamy możliwość przeniesienia menu na prawą stronę. Obie opcje są jednak prawdopodobne, jako że były dostępne w przeszłości.
Inną zmianą w interfejsie jest poziomy
pasek z motywem klubowym, który będzie odtąd krótszy i węższy. Zajmie jedynie 756px szerokości, 50px wysokości i będzie przylegał do górnej krawędzi ekranu. Po jego lewej stronie znajdą się przyciski wstecz i dalej, zaś po prawej menu opcji, data i godzina oraz przycisk kontynuacji. Sam pasek zawierać będzie małe logo zespołu, nazwę sekcji, wyszukiwarkę oraz rozwijane menu
świat.
2. Tworzenie managera - wybór stylu i atrybutów
Drugą kluczową zmianą jest
nowy system dodawania managera do gry. Po wpisaniu danych i wyborze zespołu gracza czeka niespodzianka - możliwość ustawienia swoich atrybutów!
System opiera się na balansie pomiędzy dwoma stylami menedżerskimi:
treningowym oraz
taktycznym. W treningowym określamy najpierw, jaką posiadamy
licencję trenerską, a w taktycznym nasze
doświadczenie piłkarskie. Im lepsze wybierzemy, tym więcej
punktów atrybutów zyskamy do podziału w każdej z sekcji. W obu przypadkach możemy też zaznaczyć opcję, aby gra ustawiła nam je automatycznie na poziomie klubu, w jakim rozpoczniemy rozgrywkę.
Teraz możemy suwakiem określić, na którym stylu chcemy skupić się bardziej. Przeciągając go odpowiednio w lewo lub w prawo, punkty atrybutów treningowych mogą być przenoszone do puli atrybutów psychicznych, lub odwrotnie. Możemy oczywiście pozostawić suwak na środku, w idealnym balansie.
Ostatnim krokiem jest rozdzielenie puli punktów na nasze atrybuty.
Treningowych jest osiem, a należą do nich:
ofensywa, defensywa, kondycja, bramkarze, taktyka, technika, mentalność, praca z juniorami. W kreatorze brakuje atrybutu
kierowanie zespołem - nie ma go też w naszym profilu po utworzeniu gry.
Psychicznych jest siedem, kolejno:
zdolność do adaptacji, determinacja, znajomość zawodników, znajomość juniorów, zarządzanie sztabem, motywacja. Widzimy więc trzy nowe atrybuty, zabraknie zaś u nas
zdolności medycznych, wiedzy taktycznej, a także
oceny umiejętności i
potencjału piłkarza.
Posiadanie przez nas atrybutów, jak u innych trenerów w grze, pozwoli nam prawdopodobnie odpowiadać za wybrane elementy treningu, jeśli uznamy, że do któregoś się nadajemy. Nie jest to jednak informacja potwierdzona.
Po utworzeniu gry, w naszym profilu znajdziemy także zestaw atrybutów wyrażanych - tak jak obecnie - procentowo, w formie poziomych słupków. Będą to:
reputacja, kontakty z mediami, konsekwencja taktyczna, zaangażowanie w pracę z zespołem, kontrola nad finansami, sprawy dyscyplinarne, lojalność wobec piłkarzy i
stosunek do krajowych piłkarzy.
3. Scouting - przedziały atrybutów
Do tej pory za realizm nieznajomości zawodnika odpowiadało ukrywanie atrybutów. Teraz ocena obcego piłkarza stanie się jeszcze trudniejsza - nie tylko nie będziemy znać części jego atrybutów, ale też te widoczne
będą nam podane w przedziale! Oznacza to, że bez odpowiedniego przescoutowania zawodnika nie dowiemy się, ile dokładnie wynosi np. jego gra głową. FM dostarczy nam jedynie przedział, szeroki na maksimum siedem oczek, np. 12-19.
Możemy jedynie przypuszczać, że im wyższy poziom naszej siatki scoutingowej, tym przedziały będą się zmniejszać, a raporty lepszych scoutów będą wskazywać dokładniejsze wartości atrybutów zawodnika niż raporty scoutów słabszych. Podobnie długość obserwacji może wpływać na precyzyjność raportu. Kto wie, może nawet bezpośrednio po zakupie zawodnika nie poznamy od razu jego dokładnych atrybutów, tylko potrzeba będzie chociaż kilku meczów, by te się wyklarowały? To oczywiście nasze domysły - co o nich sądzicie?
4. Raporty - zalety i wady piłkarza
Pozostając przy temacie, zmianie ulegnie również wygląd raportów dostarczanych nam przez scoutów. Zniknęły z nich informacje transferowe oraz pozycje, a CA, PA, przydatność i role zostały umieszczone w bocznej szpalcie. Większą część ekranu zajmie z kolei
podsumowanie zalet i wad zawodnika. Z dużej, dwukolumnowej tabeli dowiemy się o mocnych i słabych stronach jego atrybutów, charakteru, zdrowia i przydatności w zespole. Piłkarz z dużą liczbą defektów szybko rzuci nam się w oczy.
Dodano także
podgląd na atrybuty oceny umiejętności i potencjału u scouta, do którego należy raport. Dzięki temu od razu weźmiemy sobie poprawkę na opinię mniej lub bardziej zdolnego współpracownika.
Podział na pozytywy i negatywy pojawi się też w zakładce
osobiste zawodnika, w tabeli zadowolenia.
5. Zarobki managera - ranking graczy
To z kolei zmiana, którą zdradził ją Miles Jacobson w komentarzach na swojej tablicy na Facebooku, lecz też jest ona nieoficjalna. Nasze zarobki najpewniej nadal będą w grze jedynie pojedynczą rubryką z serii ciekawostek. Jednak od tej pory
ich sumę będziemy mogli porównać w tablicy wyników w naszymi przyjaciółmi ze Steam, a także ze wszystkimi graczami. Zawsze coś.
Oby twórcy zapewnili nam opcję filtrowania tych rankingów przez kraje i ligi, ponieważ zestawianie zarobków graczy prowadzących kluby w Premier League i T-Mobile Ekstraklasie nie będzie miało zbyt wiele sensu. A kto wie, może zaskoczą nas czymś jeszcze w tej kwestii?
Na koniec przypominamy, że powyższe nowości nie zostały potwierdzone przez Sports Interactive i oficjalnie nadal pozostają spekulacjami. Możemy jednak z 99% pewności stwierdzić, że są one autentyczne. Zaznaczamy też, że opisane zmiany pochodzą z wersji alfa i mogą ulec jeszcze modyfikacjom. W końcu po wycieku informacji o FM 2011 zmieniono nawet... jego okładkę.
Oczywiście wymienione podpunkty to tylko
ułamek wszystkich zmian w grze i nie należy ich traktować jako listy najważniejszych nowości. Już teraz wiemy, że FM 2015 posiadać będzie
największą bazę danych w historii serii - ponad 580 tysięcy zawodników.
Zapowiedź gry odbędzie się w październiku, a premiera w listopadzie.
Słowa kluczowe:
Komentarze (0)
Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.
Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ