Artykuły

FM 2009 w pigułce: ekran taktyczny
Piotr Sebastian 05.01.2009 21:43 32872 czytelników 0 komentarzy
3

Dla wielu graczy rozważania taktyczne są kwintesencją rozgrywki w Football Managera. Ogromna ilość możliwych kombinacji poszczególnych poleceń jednych przyprawia o ból głowy, a innych cieszy i pobudza do myślenia, jednak wszyscy doskonale zdają sobie sprawę, że losy spotkania rozstrzygają się na ekranie taktyki. To właśnie on pozwala nam na wybór określonej formacji taktycznej oraz zawodników do składu wyjściowego i na ławkę rezerwowych. Do wyboru mamy całą masę gotowych taktyk, jednak i tak większość z nas buduje własną od podstaw.

Kolor wskaźników (kropek), pojawiający się obok wybranego zawodnika na miniaturce boiska, określa jak dobrze radzi on sobie na danej pozycji i jest odzwierciedleniem informacji, które możemy znaleźć w profilu zawodnika na ekranie ustawienia.

Kiedy już podejmiemy decyzję w jaki sposób ustawić zawodników na boisku, nadchodzi czas na wydanie naszemu zespołowi szczegółowych poleceń taktycznych. Te podstawowe, dotyczące całej drużyny, ustawiamy na ekranie poleceń drużynowych za pomocą suwaków określających poziom wybranego przez nas elementu gry.

Decydujemy o następujących parametrach:

  • Rodzaju nastawienia (od ultra defensywnego do ultra ofensywnego) –  zawodnicy będą częściej atakować lub się bronić
  • Swobodzie taktycznej (od ograniczonej do nieograniczonej) –  zawodnicy ograniczą się do wypełniania Twoich poleceń taktycznych, bądź też będą się starali sami podejmować decyzje na boisku
  • Stylu podań (od krótkich, przez mieszane, bezpośrednie, aż do długich) – krótkie zwiększają ich ilość, zmniejszając tempo przesuwania się po boisku; bezpośrednie wymuszają konieczność wychodzenia na wolne pozycje; długie powodują szybkie przenoszenie gry, ale spada celność zagrań
  • Tempie gry – wolniejsze zwiększa celność podań i ich jakość, ale pozwala przeciwnikowi skuteczniej przeszkadzać, większe tempo powoduje spadek celności zagrań, ale udana akcja szybciej przenosi grę na połowę przeciwnika
  • Szerokości gry – szeroko czy wąsko? Zależy to od umiejętności naszych zawodników, szerokości boiska oraz siły rywala
  • Intensywności pressingu (od własnej połowy do całego boiska) – im większy obszar pressingu tym szybciej spada kondycja zawodników, a więc i jakość ich gry
  • Grze na czas – bez komentarza
  • Linii defensywnej (od cofniętej do wysuniętej) – wysunięta skraca pole gry, ale naraża nas na kontrataki, cofnięta pozwala przeciwnikowi na łatwe dostanie się pod nasze pole karne, ale zagęszcza grę w środku i utrudnia wykończenie akcji
  • Odbiorze piłki (od delikatnego do agresywnego) – delikatny zmniejsza ryzyko odniesienia kontuzji czy otrzymania kartki, ale i daje mniej szans na odbiór piłki rywalowi – polecany do sparingów i wyraźnie słabszych rywali; agresywny zwiększa szansę na odbiór, ale ryzyko kartek i kontuzji wzrasta.

Pozostałe polecenia dotyczą zaznaczenia wybranych opcji:

  •  Kierunku podań 
  •  Sposobie krycia
  •  Rodzaju podań do odgrywającego
  •  Ścisłym kryciu – krok w krok za rywalem
  •  Gry na odgrywającego (napastnika, na którego gra cały zespół)
  •  Gry na rozgrywającego (kierującego grą całego zespołu)
  •  Pułapek ofsajdowych
  •  Gry kontratakiem

Na samym dole ekranu poleceń drużynowych znajdziemy opcję decydowania o sposobie rozgrywania stałych fragmentów gry (rzutów wolnych, rzutów rożnych oraz wyrzutów z autu). Po wydaniu poleceń drużynowych możemy przejść do wydania poleceń indywidualnych poszczególnym zawodnikom.

Warto pamiętać, że w tym miejscu możemy zawodnikowi zmienić niektóre polecenia, które wydaliśmy już całej drużynie:

  •  Nastawienie
  •  Swobodę taktyczną 
  •  Styl podań
  •  Pressing
  •  Odbiór piłki

Jeżeli nie wydamy zawodnikowi w wyżej wymienionych elementach żadnych poleceń indywidualnych, będzie się on stosował do wydanych uprzednio w tym względzie poleceń drużynowych. Dzięki temu łatwiej nam będzie zarządzać drużyną podczas meczu, wydając odpowiednie polecenia na ekranie poleceń drużynowych. Pamiętajmy jednak, że jeżeli wszystkim graczom wyznaczymy szczegółowe polecenia indywidualne, to nie będą oni reagować na dokonywane przez nas zmiany w poleceniach drużynowych. Po prostu polecenia indywidualne są nadrzędne (czyt. mają pierwszeństwo) nad poleceniami drużynowymi.

Inne ważne polecenia indywidualne (nie występujące na ekranie poleceń drużynowych) to:

  • Rajdy bez piłki (częste rajdy są równoważne ze strzałką do przodu, rzadkie ze strzałką do tyłu) – określają pozycję w jakiej powinien się znaleźć zawodnik w momencie kiedy Twój zespół posiada piłkę
  • Rajdy z piłką – zachęcają do akcji indywidualnych i dryblingów
  • Ilość strzałów z daleka
  • Ilość prostopadłych podań
  • Ilość dośrodkowań
  • Dośrodkowania z - miejsce, z którego dośrodkowujemy
  • Dośrodkowania na - przeznaczenie dośrodkowania
  • Zamiana pozycji z – użyteczne dla zmylenia przeciwnika grającego ścisłym kryciem

Pozostałe cztery opcje dotyczą:

  • Krycia – strefowego lub konkretnego zawodnika
  • Ścisłego krycia – podążania krok w krok za rywalem
  • Gry jako wolny elektron – zawodnik dostaje zupełną swobodę w podejmowaniu decyzji na boisku, włącznie z wyborem pozycji. Uwaga! Umiejętność takiej gry jest niezależna od wysokości pozostałych atrybutów zawodnika, możliwa jest do sprawdzenia w edytorze. 
  • Przetrzymywania piłki – wstrzymywanie i uspokajanie gry własnego zespołu

Na samym dole ekranu poleceń indywidualnych możemy wyznaczyć zawodnikowi określone zadania podczas rozgrywania stałych fragmentów gry (rzutów wolnych, rzutów rożnych oraz wyrzutów z autu).

Menu wyboru poleceń taktycznych posiada również kilka osobnych okienek, w których możemy dokonać wyboru kolejno:

  •  Kapitanów
  •  Rozgrywających – koniecznie jeżeli zaznaczymy opcję gry na rozgrywającego
  •  Odgrywających - koniecznie jeżeli zaznaczymy opcję gry na odgrywającego
  •  Wykonawców rzutów karnych
  •  Wykonawców rzutów wolnych
  •  Wykonawców rzutów rożnych
  •  Wykonawców autów

Na ekranie taktyki możemy jeszcze skorzystać z bardzo pomocnych informacji, które są wyświetlane obok nazwisk wybranych zawodników.

Informacje umieszczone na górze rozwijanej listy pozwalają nam porównać podstawowe dane dotyczące wybranych przez nas zawodników takie jak: kondycja, pozycja, statystyki, morale czy aktualny status. Te znajdujące się poniżej są świetnym podglądem wszystkich wydanych przez nas poleceń. Dzięki temu możemy na przykład od ręki sprawdzić jakie wydaliśmy zawodnikom dyspozycje dotyczące stylu podań, ale również natychmiast je zmienić, co z kolei pozwala na korektę ustawień i koordynację wszystkich formacji w drużynie.

Warto też wiedzieć o pewnych zależnościach, które występują w taktyce  i mogą mieć znaczny wpływ na to, jak prezentuje się nasza drużyna na boisku, choć wymierność tych zależności w znacznym stopniu zależy przecież również od umiejętności naszych zawodników, siły rywala, umiejętności motywowania drużyny i wielu innych czynników. Przytaczam je jednak wierząc głęboko, że uważnie dobierając starannie poszczególne elementy gry, układamy cegiełka po cegiełce misterny plan pokonania rywali:

  • Im wyższe umiejętności Twoich zawodników, tym lepiej wypełniają założone polecenia taktyczne (czyli grając słabą drużyną używaj raczej prostych poleceń i nie komplikuj ustawień taktycznych, bo i tak niewielu zawodników będzie w stanie je zrealizować).
  • Gra krótkimi podaniami lepiej się sprawdza przy wolniejszym tempie gry, zaś podania bezpośrednie są odpowiednie dla szybkiego rozgrywania piłki. Ta zasada dotyczy wszystkich drużyn, nawet tych najsilniejszych. Celność Twoich podań będzie wyższa, jeżeli zastosujesz tę regułę.
  • Pressingu i ścisłego krycia nie stosuj, kiedy Twój rywal góruje nad Tobą technicznie. Owszem, odbierzesz z pewnością kilka piłek, ale stworzysz mu w ten sposób okazję do minięcia zwodem, przedryblowania lub zwyczajnego urwania się kryjącemu zawodnikowi i stworzenia sytuacji sam na sam.
  • Jeżeli cofasz swoją linię obrony to nie zaznaczaj jednocześnie gry na pułapki ofsajdowe - to samobójstwo. Przecież spalone na własnym polu bramkowym rzadko się udają.
  • Jeżeli boisko rywala jest długie i wąskie, nie graj skrzydłami! Wiem, że w środku będzie znaczne zagęszczenie, ale przeniesienie gry na skrzydła nic nie da, bo szybcy skrzydłowi i tak nie będą mieli miejsca na swoje rajdy, a wzrośnie tylko ilość przechwytów rywala. Lepiej graj środkiem, ale podaniami bezpośrednimi w defensywie i prostopadłymi w drugiej linii. Tempo gry wzrośnie, a ilość podań za plecy obrońców samego Cię zaskoczy.
  • Jeżeli pogoda jest brzydka, to gra może być ładna. Deszcze i śniegi powinny Cię zachęcić do strzałów z daleka. Rękawice bramkarza są przecież mokre...
  • Nie zwracaj uwagi na procent posiadania piłki przez Twój zespół, to się nie przekłada na jakość. FM generuje bardzo dużo podań w obronie szczególnie u drużyn grających defensywnie, co skutkuje „zawyżeniem” statystyki posiadania piłki. Można co prawda zmusić naszych ofensywnych zawodników do większego pressingu, ale zbyt szybko w ten sposób stracą siły. Nie ma takiej potrzeby - po wymianie kilkunastu podań w obronie rywal w końcu podejmie akcję ofensywną, a nam nie jest potrzebna przewaga w polu tylko na tablicy wyników.
  • Kto się lepiej sprawdzi: jednonogi Francesco Totti z grypą czy zdrowy jak rydz Tomek Zahorski? Innymi słowy wystawiaj zawodników zdrowych i w pełni sił, choćby byli słabsi od chorego lub kontuzjowanego konkurenta. Zyskasz w ten sposób niezwykle zmotywowanego młodzieńca w pełni sił, a być może i odkrycie najbliższego spotkania. Schorowaną gwiazdę możesz tylko zdenerwować, albo co najwyżej zmusić do gry. W najgorszym razie odnowisz mu kontuzję.
  • Nie dostosowuj składu do taktyki, lecz odwrotnie (no chyba, że masz pewność pracy przez co najmniej 3 sezony...). Tworzenie za każdym razem nowej unikalnej taktyki, szytej na miarę Twojego zespołu, to niezwykłe wyzwanie dla prawdziwych śmiałków.

 I na koniec: nie zrażajcie się! Kiedy będzie się Wam już wydawało, że stworzyliście istnego demona taktycznego, zawsze przyjedzie jakiś Bayern, gotowy złoić Wam skórę 3:0 (rzecz jasna na Waszym terenie), by zaraz w następnej rundzie odpaść z drużyną pokroju FC Kopenhaga. To jest właśnie urok Football Managera!


Słowa kluczowe: 

Komentarze (0)

Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.

Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ

Reklama

Najnowsze artykuły

Zobacz także

Wyszukiwarka

Reklama

Szukaj nas w sieci

FM REVOLUTION - OFICJALNA STRONA SERII FOOTBALL MANAGER W POLSCE
Największa polska społeczność Ponad 70 tysięcy zarejestrowanych użytkowników nie może się mylić!
Polska Liga Update Plik dodający do Football Managera opcję gry w niższych ligach polskich!
FM Revolution Cut-Out Megapack Największy, w pełni dostępny zestaw zdjęć piłkarzy do Football Managera.
Aktualizacje i dodatki Uaktualnienia, nowe grywalne kraje i inne nowości ze światowej sceny.
Talenty do Football Managera Znajdziesz u nas setki nazwisk wonderkidów. Sprawdź je wszystkie!
Polska baza danych - dyskusja Masz uwagi do jakości wykonania Ekstraklasy lub 1. ligi? Napisz tutaj!
Copyright © 2002-2024 by FM Revolution
[x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.