Artykuły

Teorie taktyczne '10
Millie & wwfan 14.01.2010 22:27 73824 czytelników 0 komentarzy
20

Spis treści [pokaż]


Przedsłowie Ova Collyera

Gdy tylko zobaczyłem rezultaty pracy Richarda i spółki przy poprzednich częściach TiRT, od razu wiedziałem, że jest to grupa pasjonatów, mających ogromną wiedzę na temat piłki nożnej, społeczności FM-a i gry samej w sobie.

Od razu było wiadomo, że czeka nas ogrom pracy, aby stworzyć coś, co pomoże ludziom wyciągnąć z naszej gry jeszcze więcej. Wierzymy, że było to możliwe dzięki współpracy z całą społecznością SI.

Podjarani otaczającym nas entuzjazmem, wzięliśmy się do roboty.

Kreator taktyk i polecenia z ławki obecne w FM10 i FML są wynikiem wielu godzin pracy i tysięcy e-maili, które były początkowym zarysem zmian. Mamy nadzieję, że udało nam się ułożyć to wszystko w całość, która jest dla Was intuicyjna i przyniesie Wam wiele pozytywnych wrażeń z gry.

Mam również nadzieję, że nowy system będzie przyczyną nowych dyskusji dotyczących taktyki w FM10 i przyciągnie do dyskusji nowych ludzi – szczególnie tych, którzy wolą grać na „suwakowym” interfejsie.

Mając to wszystko na uwadze, z wielką przyjemnością przedstawiam Wam Teorie Taktyczne ’10 jako świetny punkt do rozpoczęcia dyskusji!

Ov Collyer, Sports Interactive

Przedsłowie Richarda Claydona

To ciekawe uczucie pisać przedmowę do Teorii Taktycznych niż być ich autorem, ale chyba muszę się do tego przyzwyczaić.

Jak pewnie niektórzy z Was wiedzą, TIRT 09 był trampoliną do rozwoju założeń taktycznych dotyczących FM i FML. Mój brak udziału w dyskusjach na forach był spowodowany ogromem pracy nad rozwojem Kreatora Taktyk do FM10. To bardzo ekscytujący i pełen wyzwań proces – przełożenie treści TIRT na stworzenie zaawansowanego narzędzia taktycznego. Wymiana poglądów na forum, która była podporą TIRT, została rozszerzona na wszystkie możliwe fronty – brali w niej udział moderatorzy, gracze FML, beta testerzy z Dream Team, pracownicy SI i wiele, wiele innych osób, których nie sposób wymienić. Cały czas byliśmy pełni entuzjazmu i zewsząd otrzymywaliśmy wyrazy wsparcia. Zanim przejdę dalej chciałbym z tego miejsca podziękować wszystkim, którzy mieli jakikolwiek wkład w nasze dzieło.

Tak jak przy każdym większym projekcie nie mogło obejść się bez ironii i problemów. Największą  ironią było to, że każdy kolejny zamknięty etap tworzenia Kreatora pozostawiał niedosyt i nakręcał do kolejnych ulepszeń, powodując nieustanną walkę pomiędzy pomysłami i czasem. Satysfakcja ze stworzenia nowego Kreatora została zastąpiona przez chęć dalszego rozwoju, więc możecie być pewni, że nie spoczniemy na laurach. Mamy nadzieję, że kolejne Kreatory będą jeszcze bardziej zaawansowane, dopracowane i przede wszystkim przyniosą Wam jeszcze więcej radości z gry.

Pomimo tego, że TIRT staje się coraz bardziej naszym wspólnym dziełem, to jednak jest cały czas moje dziecko, które nakreśliło ramy mojej forumowej osobowości. Wymaga to ode mnie dystansu do reszty twórców. Jednak nie mogę być już dłużej interpretatorem własnego dzieła. Jest tu bowiem zbyt duży rozdźwięk pomiędzy procesem tworzenia, a procesem wdrażania tego, co już zostało stworzone.

Ponieważ uczestniczyłem w tym procesie od początku do końca, jego założenia są mi zbyt bliskie, bym mógł ocenić  wszystko obiektywnie. Mam swoje „skrzywienia” dotyczące pewnych filozofii, ustawień czy poleceń, dlatego nie mogę stanąć ponad wszystkim. Na szczęście autorzy Teorii Taktycznych są w stanie podjąć się zadania i zapewnić interpretację wszystkich elementów Kreatora na odpowiednim poziomie, do czego mi w tym momencie daleko. Ich praca nauczyła mnie lepszej gry w FM-a i dała wskazówki do kolejnych usprawnień w kolejnych odsłonach Kreatora. To przyjemność polecić Wam lekturę tego tekstu traktującego o wszelkich zawiłościach taktycznych w nowym FM 2010. Cieszę się, że przyszłość Teorii Taktycznych leży w tak odpowiednich rękach.

Richard Claydon (wwfan)

Wstęp

Historia

Futbol to nie zawodnicy, a przynajmniej nie tylko zawodnicy; tu chodzi o utrzymanie szyku, stworzenie przestrzeni, inteligentne ustawienie graczy i ich poruszanie się po boisku. Serce, dusza, wysiłek, pożądanie, siła, moc, szybkość, pasja i umiejętności – wszystko to odgrywa swoją rolę. Ale poza tym wszystkim jest jeszcze wymiar teoretyczny.

Jonathan Wilson, Odwracanie piramidy, 2008

Pierwszy TIRT, który powstał do FM 2006, był odpowiedzią na nienajlepsze działanie silnika meczowego. Poprzez liczne eksperymenty i wiele poświęconego na pracę czasu, Richard Claydon stworzył podstawy trzech kolejnych części, które przyczyniały się do powstania nowego interfejsu taktycznego, z którego możemy korzystać w FML i FM10.

Ramy służą do stworzenia prostej i stabilnej taktyki, którą będzie można stosować w większości sytuacji meczowych. Teorie z kolei podpowiadają, kiedy mamy stosować dane plany taktyczne. Kiedy kontrować, kiedy bronić i przede wszystkim dlaczego. Przy nowym interfejsie taktycznym nie ma już potrzeby tworzenia 50-stronicowego poradnika do ram.

I będąc szczerym – tak właśnie powinno być.

Ale dalej potrzeba wyjaśniać systemy taktyczne. To nie jest magiczny poradnik, w którym znajdziecie magiczne zaklęcia. TT to wyjaśnienie podstaw „menadżerowania”, nauczenie właściwych reakcji i czytania gry.

TT10 to prawdziwy przełom w historii naszych poradników. Skupiamy się tu na pokazaniu właściwego myślenia, interpretacji boiskowych zdarzeń i wykorzystywaniu tego w grze.

Paradoksalnie, stworzyliśmy dłuższe dzieło niż poprzednio.  Ale dzięki temu mogliśmy skupić się na głębi przekazywanych treści.

Docenimy każdego, kto się nie będzie z nami zgadzał. Piękno futbolu leży w jego subiektywności; pasja i stwierdzenie, że nie ma jedynego i słusznego sposobu gry, są tu jak najbardziej na miejscu. Z jednej strony Bolton grający w chłodny wtorkowy wieczór na utrzymanie bezbramkowego remisu. A z drugiej – Argentyna miażdżąca Serbię w ciepły, słoneczny dzień w Gelsenkirchen. Doceniamy również tych, którzy będą walczyć z silnikiem meczowym czy też tych, którzy wolą pozostać przy suwakach i stworzyć taktykę bazującą na „dziurach” w grze. I ci ostatni raczej nie mają tu czego szukać – TT jest przewodnikiem dla tych, którzy chcą cieszyć się grą i wczuć w rolę prawdziwego menadżera, a nie dla tych, dla których celem jest rozkodowanie gry.

Zróżnicowanie jest sensem życia. Musimy wyjaśnić tu jedną kwestię – ten poradnik został stworzony przez Anglika z okolic Londynu i wielu innych „Wyspiarzy”. Jednak swoją ciężką pracę wykonali ludzie z Niemiec, Szwecji, Australii, Bułgarii, USA i wielu innych zakątków świata. Czasami zbytnio „zangielszczamy”, ale zawsze staramy przedstawić sposoby gry z innych regionów.

Będziemy oczekiwać na wsparcie ze wszystkich stron świata. Taka już natura teoretycznego tekstu – rodzi kłótnie, niedomówienia i inne efekty uboczne. Jednak mamy nadzieję, że z roku na rok zbliżamy się do jak najwierniejszego odwzorowania „prawdziwego świata” piłki nożnej.  Liczymy na to, że TT staną się „żywym” dokumentem, aktualizowanym na bieżąco, a nie raz na rok. Mamy nadzieję, że stanie się to jak najszybciej.

Gareth Millward i Richard Claydon, październik 2009

Filozofia

Możemy wyróżnić pięć ważnych elementów, na których opierają się TT.

Definicja formacji: formacja to podstawowa „rama”, która definiuje pozycję każdego zawodnika. Dla przykładu – w 4-4-2 mamy czterech obrońców, tyle samo pomocników i dwóch napastników. Podobnie w 4-1-3-2: czterech obrońców, jeden defensywny pomocnik, trzech bardziej ofensywnych i jeden napastnik.

Definicja taktyki: taktyka operuje na podłożu formacji. 4-4-2 grane u siebie będzie zupełnie inne od tego samego ustawienia podczas meczu na wyjeździe. Taktyka to styl w jakim odnosimy się do szyku formacji; 4-4-2 może być nazwą dla tysiąca różnych taktyk.

Taktyka w FM-ie: czyli tworzenie taktyki, zmiany ról, obowiązków, formacji czy też ręczne suwakowanie. Kiedy mówimy o założeniach taktycznych, to nie odnosimy się do żadnej konkretnej taktyki.

Zmiana taktyki: żaden zespół nie gra cały sezon w jeden i ten sam sposób. Zmiany są konieczne i są wynikiem sytuacji na boisku. Czasami są efektem decyzji menadżera, czasem inicjują je sami zawodnicy.  Jednak w grze zawodnicy są uzależnieni od Waszych, menadżerskich decyzji. Zmiany to kluczowy element w TT – aby odnieść sukces, trzeba się nauczyć tego jak i kiedy je stosować w grze.

Sukcesy menadżerskie: są kombinacją czterech rzeczy: dobrej taktyki, zarządzania ludźmi, dobrej polityki transferowej i dostępności środków finansowych. Porażka w jednym z tych aspektów oznacza słabą grę. W niższych klasach rozgrywkowych można sobie wprawdzie pozwolić na pewne niedociągnięcia, ale im wyżej tym powinno być ich mniej, wręcz zero. Podejrzewamy, że jesteście w stanie znaleźć dobrych graczy, adekwatnie do poziomu rozgrywek, więc nie będziemy tego omawiać. Wystarczy nadmienić, że jeśli masz odpowiednich zawodników to TT będzie drogą do sukcesu. Jeśli jednak cierpisz na niedobór wartościowych grajków, to dasz radę przetrwać, ale będzie Cię to kosztowało dużo wysiłku. Nie możemy obiecać cudów, jedynie dobre „projekty” taktyczne.

Aby otrzymać pomoc w pozataktycznych aspektach gry, zapraszamy na forum FM-B i SI Games.

Zakres

Odmiennie do lat ubiegłych, TT10 nie obejmują „ram suwakowych” i nie próbują wyjaśniać „klasycznego” systemu taktycznego. Teraz to FM10 tworzy dla nas ramy, a nie my do niego. Wierzymy, że jest to ważne, aby nauczyć Was korzystania z nowego systemu i prawdziwej terminologii piłkarskiej. Ramy, jednakowoż, będą uwzględnione w Biblii Taktycznej i Ramach Taktycznych 10. Dlatego TT10 skupiają się na:

Stylu menadżerskim: rozróżnienie tych stylów wymaga rozróżnienia filozofii menadżerowania. Poza nimi mamy jeszcze kilka innych, równie ważnych czynników kształtujących styl: kulturę piłkarską, klimat, poziom zawodników, poziom rozgrywek, rangę wyników oraz osobiste upodobania. Będziemy starać się Wam pomóc w każdym z tych aspektów gry.

Strategii meczowej: wybór odpowiedniej strategii w odpowiednim momencie meczu jest kluczowym elementem sukcesu. Jest to prawdopodobnie najważniejsze narzędzie w nowym systemie.

Teorii formacji: 4-4-2, 4-5-1 czy 3-5-2 to nic nieznaczące terminy, jeśli nie poprzemy ich zapleczem teoretycznym. Pokażemy Wam jak formacje są zbudowane, jak się zmieniają oraz jakie są ich wady i zalety.

Teorii ról: role zawodników są ważne w nadawaniu szyku i struktury naszej drużynie. To one różnicują taktyki budowane na tej samej formacji. Przedstawimy tu  w jaki sposób wyciągnąć z nich jak najwięcej dobrego dla Waszych taktyk.

Teorii pozycji: TT10 wyjaśniają jakie role są ważne dla konkretnych pozycji. W połączeniu z zadaniami to podstawy do zbudowania własnego stylu gry.

Wyborze rozmiaru boiska: wydaje się to być błahe i oczywiste, ale wybór „domowego” boiska i dostosowanie się do boiska przeciwnika, to kluczowe składowe sukcesu.

Poleceniach z ławki: to najbardziej rewolucyjny element nowego systemu taktycznego; odpowiednie ich używanie będzie kluczem do sukcesu. W TT10 wyjaśnimy jak dzięki nim załatać dziury we własnej taktyce i jak wykorzystać te powstające u rywala.

Instrukcjach dotyczących rywala: skuteczne narzędzie, gdy rywal gra formacją inną niż Twoja. Postaramy się wyjaśnić, jak je używać i co wynika z ich stosowania.

Czytaniu gry: naszym celem jest nauczenie Was, jak odczytywać to, co dzieje się na boisku; dzięki temu będziecie mogli lepiej wykorzystywać polecenia z ławki i instrukcje, co z kolei pozwoli na odniesienie wymarzonego sukcesu.

FML: TT10 jest przede wszystkim poradnikiem do FM10. Jednak również menadżerowie grający w FML znajdą tu wartościowe wskazówki – oczywiście trzeba pamiętać, że są one w pierwszym rzędzie dedykowane do „walki” ze sztuczną inteligencją.

Ograniczenia

Istnieje również pewna pula aspektów, które nie są ujęte w FM10 a w pewien sposób są związane z funkcjonowaniem taktyki. Są to:

Reputacja: menadżerowie z niską reputacją będą mieli problem w zachęceniu do gry u siebie dobrych zawodników, a ci którymi już dysponujesz będą się musieli do Ciebie przekonać, zanim zaczną Cię słuchać.

Zgranie składu: zbyt dużo nowych graczy sprowadzonych w krótkim czasie spowoduje zachwianie harmonii w drużynie. Pojedynczy gracze z różnych zakątków świata mogą też mieć problemy z aklimatyzacją. Granie tym samym składem pomoże Ci zgrać zawodników. Warto też pamiętać, aby nie wymagać zbyt dużo od nowych graczy. Daj im czas, a odpłacą Ci skuteczną grą.

Media i rozmowy z zawodnikami: jeśli coś „chlapniesz” to może się odbić na zaufaniu fanów, postawie zawodników czy nawet wyniku meczu. Naucz się rozmów z zawodnikami i trzymaj język na wodzy podczas konferencji prasowych.

Polityka transferowo-finansowa: skup się na odpowiednich i rozsądnych celach – dzięki temu utrzymasz budżet w określonych granicach i nie będziesz musiał organizować niespodziewanych i niepotrzebnych wyprzedaży.

Programy treningowe: planuj reżimy treningowe w rozsądny sposób. Ucz zawodników odpowiednich zagrań, gry na nowych pozycjach a będziesz miał zgrany i sprawny zespół.

Stałe fragmenty: myśl, myśl i jeszcze raz myśl, dzięki temu poradzisz sobie bez problemów. Nie możemy podpowiadać Wam we wszystkim. Jednak w biblii taktycznej znajdziecie więcej informacji dotyczących tego aspektu gry.

Linki

Będziemy aktualizować TT jak tylko otrzymamy odpowiednią ilość informacji zwrotnych - stworzymy coś na kształt łatek (tak, wiemy, że nie są lubiane). Najnowszą wersję TT znajdziecie zawsze na FM-Britain.co.uk. Możecie się też zapisać na naszego newslettera.

Poradniki planowane do FM10
Prowadzenie wojny psychologiczno-komunikacynej: wraca „The next Diaby”, więc i wraca ten poradnik. Był to poradnik do FM08, który zostanie zaktualizowany tak, aby był użyteczny dla Was, grających w FM10 – planowane wydanie w 2010 roku.

Ramy Taktyczne 10: uzupełnienie Teorii. Zawrzemy tam kolejne rady dotyczące nowego systemu taktycznego. Będziemy je publikować po kawałku w Biblii taktycznej, a potem zbierzemy w całość

Biblia Taktyczna: odświeżymy też to, co nie było poruszane od FM 2008. Co pewien czas będą się ukazywać artykuły na naszym forum i stronie FM-B.

Każdego, kto jest zainteresowany dołączeniem do Tactical Think Tank, zapraszamy do kontaktu poprzez thinktank@fm-britain.co.uk.

Inne źródła

The Sports Interactive Forums (SIG)

The FM-Britain Forums (FM-B)

FM-B Tactical Bible

Tactics at GameWorldOne.com


Słowa kluczowe: 

Komentarze (0)

Możliwość komentowania tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Nie masz konta? Zarejestruj się.

Drogi Rewolucjonisto, prosimy o przestrzeganie regulaminu i zapoznanie się z FAQ

Reklama

Najnowsze artykuły

Zobacz także

Wyszukiwarka

Reklama

Szukaj nas w sieci

FM REVOLUTION - OFICJALNA STRONA SERII FOOTBALL MANAGER W POLSCE
Największa polska społeczność Ponad 70 tysięcy zarejestrowanych użytkowników nie może się mylić!
Polska Liga Update Plik dodający do Football Managera opcję gry w niższych ligach polskich!
FM Revolution Cut-Out Megapack Największy, w pełni dostępny zestaw zdjęć piłkarzy do Football Managera.
Aktualizacje i dodatki Uaktualnienia, nowe grywalne kraje i inne nowości ze światowej sceny.
Talenty do Football Managera Znajdziesz u nas setki nazwisk wonderkidów. Sprawdź je wszystkie!
Polska baza danych - dyskusja Masz uwagi do jakości wykonania Ekstraklasy lub 1. ligi? Napisz tutaj!
Copyright © 2002-2024 by FM Revolution
[x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.